Segerjakt i Skellefteå - hemmatävlingen för PWR, Dahlgren och Skellefteå Kraft

Regerande STCC TCR Scandinavia-mästarna CUPRA Dealer Team - PWR Racing jagar nya segrar i helgens tävlingar som körs på såväl teamets som Robert Dahlgrens hemmabana Skellefteå Drive Center Arena.
CUPRA Leon Competicíon

Tävlingen är även huvudpartnern Skellefteå Krafts hemmabana vars samarbete med PWR kretsar kring en hållbar omställning av transportsektorn och har resulterat i den 100% elektriska prototypen PWR001 som kommer att köras och ställas ut under tävlingshelgen.

"För mig är detta säsongens höjdpunkt, speciellt då jag även får skjutsa publik i PWR001 tillsammans med Skellefteå Kraft som vi arbetar med för en spännande och hållbar framtid. Min målsättning för helgen är precis som under premiären, vi kör för pole och seger i alla lägen. Det kommer att bli en tuff uppgift dock då jag tror att Audi-bilarna kommer vara starka i helgen.", säger Robert Dahlgren.

I teammästerskapet ligger CUPRA Dealer Team - PWR Racing i delad ledning med konkurrenterna Brink Motorsport efter succépremiären för två veckor sedan där Robert Dahlgren säkrade sin 47:e STCC-seger totalt.

"Hemmatävling innebär självklart extra press på teamet att leverera. Nu kommer vi även köra med mer vikt i bilarna efter premiärens framgångar och det gör utmaningen ännu större. Men vi vet att vi har ett starkt paket till att fortsatt kunna utmana om segrar och säkra viktiga poäng till mästerskapet - där ligger vår ambition solklart i helgen.", säger Marcus Ekström, teamchef CUPRA Dealer Team - PWR Racing.

Axel Bengtsson gjorde en stark STCC-debut för teamet under premiären på Ljungbyhed där han säkrade sjätte plats i såväl kvalet som tävlingen bakom ratten på sin CUPRA León Competición.

"Vi hade en produktiv första tävlingshelg i Ljungbyhed och nu väntar ännu en ny utmaning för mig då jag aldrig tävlat i Skellefteå tidigare. Nu känns det dock lite lugnare då debuten är över och jag kan fokusera mer på att åka fort. Jag tror absolut att vi kan ta oss in i topp fem i helgen, kanske även en pallplats i tävlingen med omvänd startordning. Det ska bli extra kul att köra tre tävlingar i Skellefteå, det är ett nytt och intensivt format för mig som jag ser fram emot.", säger Axel Bengtsson.

I helgen återvänder STCC till formatet med tre tävlingar som samtliga körs på lördag efter fredagens test och kval. Alla tre tävlingar sänds LIVE på: plus.stcc.se

Tidsschema Skellefteå

Fredag 17/6

• 11:00 - Test 1
  • 16:00 - Test 2
  • 19:45 - Kvalificering

Lördag 18/6

• 12:55 - Race 1
  • 15:50 - Race 2
  • 20:10 - Race 3

CUPRA Leon Competicíon

CUPRA är en okonventionell utmanare, med stimulerande design och modern prestanda inspirerar varumärket världen från Barcelona med progressiva produkter och upplevelser. CUPRA lanserades 2018 som fristående varumärke och har ett eget huvudkontor och racinggarage i Martorell, Barcelona. Dessutom finns ett världsomspännande återförsäljarnätverk.

Under 2020 höll CUPRA sitt starka momentum med en tillväxt på 11% och 27 400 sålda fordon tack vare CUPRA Atecas och CUPRA Leons starka dragningskraft samt lanseringen av CUPRA Formentor, den första modellen som unikt designats och utvecklats för varumärket. År 2021 syftar CUPRA till att bevisa att elektrifiering och prestanda är en perfekt matchning med lansering av plug-in hybridversionerna av CUPRA Fromentor och varumärkets första 100% elektriska modell, CUPRA el-Born. CUPRA Tavascan blir varumärkets andra helelektriska modell och kommer att nå marknaden 2024.

CUPRA kommer i år att delta i det världsomspännande elektriska SUV-racet Extreme E. Dessutom är varumärket FC Barcelonas officiella bil- och mobilitetsparter och World Padel Tours premiumsponsor. CUPRA Tribe består av ett team ambassadörer som delar varumärkets värderingar, bestående av den tyska proffsmålvakten Marc ter Stegen, den svenska racingföraren Mattias Ekström och fyra av de bästa padelspelarna i världen.