SEKO:s förbundsordförande Gabriella Lavecchia och europaparlamentariker Evin Incir talar i Fyrbodal på första maj

På första maj, arbetarrörelsens internationella högtidsdag, samlas socialdemokrater och LO-medlemmar över hela landet. 2022 sker det under parollerna ”Sverige kan bättre” och ”Alla Folks frihet”. Som nationella företrädare talar Gabriella Lavecchia, SEKO:s förbundsordförande, i Trollhättan och Evin Incir, europaparlamentariker, i Uddevalla.

– På årets bästa dag – första maj – samlas socialdemokrater över i hela landet för att demonstrera. I år under parollerna Sverige kan bättre och Alla folks frihet. Det handlar förstås om vår övertygelse att det är med gemensamma krafter som vi kan lösa samhällsproblem och för att visa vår solidaritet med människorna i Ukraina. Tillsammans står vi starka, säger Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin.

I Trollhättan talar SEKO:s förbundsordförande Gabriella Lavecchia och i Uddevalla talar Evin Incir, europaparlamentariker.

– För att skapa ett starkt samhälle behöver vi satsa på utbildning, jobb och sjukvård. På så sätt ger vi människor möjlighet att uppnå sina drömmar. Det ska vara en självklarhet att alla ska kunna lita på välfärden, säger Moez Dharsani, ordförande för Trollhättan Arbetarekommun.

Tid och plats Trollhättan

10.15 på Kungsgatan 41

– Vi vill ta tillbaka kontrollen över välfärden. Vi vill också förbättra arbetsvillkoren så att vi säkrar kvaliteten i skolan, vården och omsorgen, säger Anna-Lena Heydar, ordförande för Socialdemokraterna Uddevalla.

Tid och plats Uddevalla

11.00 Samling vid Kungstorget

11.30 Avgång från Kungstorget

12.00 Tal i museiparken utanför Bohusläns museum

Socialdemokrater samlas i hela landet under första maj. Partiordförande och statsminister Magdalena Andersson talar i Stockholm. LO:s ordförande Susanna Gideonsson talar i Göteborg medan Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin talar i Malmö. På Socialdemokraternas hemsida finns mer information om var nationella företrädare talar runt om i landet.

Lokal presskontakt: Moez Dharsani, Trollhättan, moezdharsani@hotmail.se, 0722518366

Lokal presskontakt: Sebastian Grip Nilsson, Uddevalla, sebastian.nilssongrip@uddevalla.se, 070-4101238

Presskontakt Socialdemokraterna: press@socialdemokraterna.se, 08-7002683

Vi vänder på varje sten för att bryta segregationen och tränga tillbaka våldet. Vi tar tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden och vi skapar framtidens jobb med bra villkor i hela landet. Vi gör det som krävs, för Sverige kan bättre.