DHR, Delaktighet Handlingskraft RörelsefrihetDHR, Delaktighet Handlingskraft Rörelsefrihet

Sekundanter ska ge stöd i kontakten med myndigheter

I ett nytt Arvsfondsprojekt ska så kallade sekundanter ge stöd till personer med funktionsnedsättning i deras kontakter med olika myndigheter. - Syftet är att individen bättre ska kunna ta tillvara sina rättigheter, känna större trygghet i möten med myndighetshandläggare och därmed bidra till bättre och mer jämlika möten, säger Amad Lindblom, projektledare på DHR.
Likhet inför lagen, en rättighetsikon som är fri att publicera.

Enskilda människor kan ibland uppleva att de är i underläge i förhållande till handläggare på exempelvis Försäkringskassan eller Arbetsförmedlingen. Det vill Sekundantprojektet råda bot på. Tanken är att erbjuda medlemmar personlig vägledning och ett individuellt anpassat stöd av personer som själva har en funktionsnedsättning och som alltså vet vad det kan innebära att kontakta en myndighet när gäller exempelvis jobb eller ersättning.

-        Vi kallar dem sekundanter. När de är färdigutbildade ska de erbjuda hjälp med att skapa struktur och bidra till att individen får ett bra och konstruktivt möte med handläggaren eller andra myndighetspersoner, förklarar Amad Lindblom.

Sekundantprojektet är ett samarbete mellan DHR och Personskadeförbundet RTP och ska pågå i tre år. Snart rullar rekryteringen av sekundanter i gång.

-        I ett första steg ska vi rekrytera ett antal sekundanter bland våra medlemmar. De blir ryggraden för projektets verksamhet och får utbildning för att kunna erbjuda kostnadsfritt stöd till andra medlemmar. Sammanlagt kommer vi att utbilda ett 70-tal sekundanter under projekttiden, som ska kunna verka över hela Sverige. Efter projekttiden kommer volontärverksamheten att integreras i DHR:s och Personskadeförbundet RTP:s ordinarie verksamhet, säger Amad Lindblom.

Stort intresse

Åsa Strahlemo, förbundsordförande för DHR, berättar att intresset för projektet har varit stort;

-        Det har varit väldigt roligt att se det massiva engagemanget från våra egna medlemmar men också från externa aktörer. DHR:s och Personskadeförbundet RTP:s medlemmar visade tidigt intresse vid en enkät vi genomförde våren 2020. Det märktes tydligt i svaren att det fanns ett behov av att ha med sig en tredje person i mötet med bland annat handläggare.

Men även externa aktörer har visat intresse. Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen är två myndigheter som berörs, eftersom deras handläggare ofta möter förbundens medlemmar i olika ärenden.

-        Representanter från Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen kommer att finnas med i projektet för att ta del av den erfarenhet och kunskap vi har med oss, säger Åsa Strahlemo.

Medlemsnytta

Marina Carlsson, förbundsordförande för Personskadeförbundet RTP, tror att Sekundantprojektet kommer att stärka människor på flera sätt;

-        Förhoppningen är att verksamheten leder till ökade möjligheter i mötet, vilket bidrar till medlemsnytta, säger hon.

Förutom Personskadeförbundet RTP som är medsökande i projektet, är andra organisationer med som samarbetsorganisationer: Dansk Handicap Forbund, och Disabled Refugees Welcome (ILI).

-        Vi hoppas och tror att fler ansluter sig när projektet sätter i gång. Det finansieras av Allmänna Arvsfonden med knappt sex miljoner kronor under tre år, säger Åsa Strahlemo.

För mer information om projektet, var god kontakta Amad Lindblom, projektledare DHR: telefon 070-194 32 71, amad.lindblom@dhr.se

För fler kommentarer, var god kontakta: Åsa Strahlemo, förbundsordförande, DHR – Delaktighet, Handlingskraft, Rörelsefrihet, telefon 070 – 50 88 029, asa.strahlemo@dhr.se

Marina Carlsson, förbundsordförande, Personskadeförbundet RTP, telefon 072-080 21 19, marina.carlsson@rtp.se

Likhet inför lagen, en rättighetsikon som är fri att publicera.