Selontra från BASF: Nytt råttgift utan känd resistens

Råttorna har ingen känd resistens Unik sammansättning med mer tilltalande smak än många antikoagulerande råttgifter Råttsanering klar inom sju dagar

Skadedjursbekämpare och andra professionella användare har länge haft problem med att råttor och möss är resistenta mot antikoagulerande medel. Det orsakar stora skador vilket gör att saneringsarbetet drar ut på tiden och blir dyrt. Med vissa antikoagulerande medel är det omöjligt att bekämpa skadedjuren.

Selontra från BASF är ett nytt, effektivt medel som snabbt kan bekämpa alla råttor och möss – även de som är resistenta mot antikoagulerande medel. Selontra innehåller den naturligt förekommande aktiva substansen kolekalciferol, vilken råttor och möss inte har någon känd resistens mot. Det är dessutom osannolikt att skadedjuren utvecklar resistens mot kolekalciferol eftersom ämnet spelar en avgörande roll i gnagarnas fysiologiska processer. Däremot har resistens mot de flesta antikoagulerande råttgifter rapporterats.

– Kolekalciferol är inte något nytt medel inom råttbekämpning, men äldre produkter med kolekalciferol har visat sig vara mindre välsmakande för gnagare jämfört med Selontra. Den unika sammansättningen i Selontra tilltalar råttor och möss i hög grad, även när det finns annan föda i närheten, säger Sharon Hughes, chef för global teknisk marknadsföring inom skadedjursbekämpning på BASF.

Bättre för miljön och snabbare effekt

Selontra har andra fördelar jämfört med antikoagulerande medel eftersom råttgiftet, utöver att vara mer välsmakande, också ger snabbare effekt. Fullständig kontroll över skadedjursangreppen kan uppnås på endast sju dagar, vilket i typfallet innebär tre gånger snabbare än när konventionella, antikoagulerande råttgifter används.

Den aktiva och naturligt förekommande substansen kolekalciferol bryts ner snabbt i råttor och möss samt i naturen och ansamlas inte i levande organismer.

– Med Selontra har skadedjursbekämpare och andra professionella användare ett pålitligt, snabbt och effektivt medel för att åtgärda skadedjursangrepp både i städer och på landsbygd. Ett medel som fungerar även på gnagare som är resistenta mot antikoagulerande ämnen, säger Sharon Hughes.

BASF kommer även fortsättningsvis att sälja bekämpningsmedlet Storm Ultra Secure.