Semester – då dricker vi mer och oftare

I en ny undersökning som Kantar Sifo genomfört på uppdrag av IQ svarar varannan svensk att de dricker alkohol både oftare och mer under semestern jämfört med övriga tider på året. Två av tre svenskar svarar samtidigt att andras alkoholkonsumtion har påverkat dem negativt.

Foto: Jessica Pamp,  Unsplash
Foto: Jessica Pamp, Unsplash

För att se det här innehållet från unsplash.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.Under sommaren går alkoholkonsumtionen upp och under semestern blir det fler middagar, grillkvällar och picknickar. För många är det inte ett problem, men för en del kan semesterdrickandet innebära nya vanor som blir svåra att bryta när hösten och vardagen kommer.

– En del vanor smyger sig på utan att vi märker det. Som att ta sig ett glas eller två vid allt fler tillfällen. Det är lätt att det blir för ofta och för mycket. Kanske särskilt efter ett år med begränsad social samvaro på grund av pandemin. Vi längtar efter att umgås och då blir det ofta tillsammans med alkohol säger Karin Hagman, vd på IQ.

Undersökningen visar att fler kvinnor än män har påverkats negativt av andras alkoholkonsumtion. Och det är vanligare att mäns, än kvinnors, alkoholkonsumtion påverkar andra negativt. En tidigare studie[1] som IQ har gjort visar att det finns en stor skillnad i synen på mäns och kvinnors alkoholkonsumtion och det är vanligt att alkohol används som en ursäkt för dåligt beteende bland båda könen.

– Tänk igenom om de där extra glasen verkligen bidrar till att göra det trevligare för alla? Fundera på hur stor plats du vill att alkoholen ska ta under din semester. Genom att reflektera minskar risken för att du eller någon du tycker om far illa. Samtidigt ökar dina chanser till en avkopplande ledighet, säger Karin Hagman.

Denna sommar är dessutom speciell då samhället sakteliga börjar öppna upp efter över ett år med restriktioner. Vilken påverkan det får på svenskens alkoholvanor är svårt att förutse, men en undersökning[2] från IQ indikerar på en ketchup-effekt – inte minst bland unga. Var tredje ung svensk, 18-34 år, uppger att de skulle dricka mer alkohol om myndigheternas Coronarestriktioner lättades upp.

–Inte minst unga har ett socialt behov och umgänge som sker i grupp, så det är inte oväntat att många uppger att de skulle ändra sina alkoholvanor när samhället öppnar upp, säger Karin Hagman.

Tips inför sommarsemestern

1. Fundera över vilken plats du vill att alkoholen ska ha under din semester och om alkohol verkligen leder till en trevligare semester för dig och personer i din omgivning.

2. Håll koll på ditt drickande. Bestäm dig för hur mycket, och hur ofta du tänker dricka alkohol, och håll dig till det.

3. Om du dricker alkohol, varva med alkoholfria drycker.

Om undersökningen

Kantar Sifo genomförde, på uppdrag av IQ, en riksrepresentativ undersökning under perioden 17–18 juni 2021. Totalt deltog 1 018 personer i åldern 18–79 år. Mer information om undersökningen i bifogat faktablad.

Fotnot

[1] https://www.iq.se/fakta-om-alkohol/rapporter/alkohol-och-konsnormer-en-konflikt-mellan-olika-ideal/

[2] https://via.tt.se/pressmeddelande/var-tredje-ung-svensk-skulle-dricka-mer-om-restriktionerna-lattades?publisherId=3236222&releaseId=3302261

Ytterligare material

”För att…”, reklamfilm från IQ om att det är lätt att hitta en anledning till att ta sig ett glas, speciellt efter ett år av restriktioner. Därför viktigt att reflektera: https://youtu.be/aUv-J3FJmVI

Alkoholprofilen: Sveriges största självtest för alkoholvanor: www.alkoholprofilen.se
Ett test för dig över 18 år som vill veta mer om dina alkoholvanor och hur de påverkar dig och andra.

Foto: Jessica Pamp,  Unsplash
Foto: Jessica Pamp, Unsplash
Karin Hagman, vd IQ

Tre av fyra svenskar tycker att det är helt fel att köra bil efter ett glas vin31.3.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande