Semesterplaneraren 2023 – så maximerar du årets ledighet

2022 var arbetsgivarens år ur semestersynpunkt – men 2023 ser något ljusare ut för arbetstagaren. Med något fler fördelaktigt placerade röda dagar finns det goda möjligheter till att få långledigt med lite planering. Genom att på ett strategiskt sätt ta ut 21 semesterdagar kan man under året få 52 dagars ledighet vid 6 tillfällen, och genom att ta ut 27 semesterdagar kan man i stället få hela 62 dagars ledighet vid samma tillfällen. Ticket har tagit fram tips och råd för att maximera årets semesterplaner 2023.

Svenskarnas reslust och längtan efter nya upplevelser är stark. Med lite planering och framförhållning går det att både hitta fynd till resor och slippa behöva ta ut alltför många semesterdagar under 2023.

-        Nu lämnar vi ett dåligt år ur semestersynpunkt bakom oss. Från och med 2023 blir det bättre och bättre årligen ett par år framåt, vad gäller placering av röda dagar. Redan 2023 kan vi med lite planering få till ett par bra semesterveckor. Helger som påsk och Kristi himmelsfärd infaller ju alltid på samma veckodagar och är populära tillfällen för utlandsresor, men 2023 är även röda dagar som Första maj och Nationaldagen bra tillfällen att få några extra dagars sammanhängande semester, säger Sofia Eddelid, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Många svenskar hade gärna firat jul och nyår vid en sandstrand men lyckades inte komma iväg. Under 2023 har man en ny chans, och då infaller julens röda dagar dessutom på ett mer fördelaktigt sätt än 2022 för alla arbetstagare, där 3 dagars semesteruttag ger 9 dagars sammanhängande ledighet. Många resebolag har redan börjat släppa 2023 års vinterresor för den som vill vara ute i god tid. Även påsken är en populär helg att resa i väg till varmare breddgrader och ger semesterfirare 10 dagar ledigt vid 4 dagars semesteruttag.

-        Både påsken och höstlovet är väldigt populära reseperioder, och är man inte ute i god tid tenderar priserna att skena eftersom alla barnfamiljer vill iväg samtidigt. Sportlovsveckorna är lite billigare eftersom de infaller vid olika tider i olika delar av landet, och även sommaren kan vara en billigare reseperiod om man är lite flexibel och har framförhållning eftersom kundernas resande är mer utspritt över ett par månader, säger Sofia Eddelid.

Så maxar du 2023 års semesterdagar

Påsk: 10 dagar ledigt (ta 4 semesterdagar, 3-6 april eller 11-14 april)

Första maj: 9 dagar ledigt (ta 4 semesterdagar, 2-5 maj)

Kristi himmelsfärd: 4 dagar ledigt (ta 1 semesterdag, 19 maj) eller 9 dagar ledigt (ta 4 semesterdagar, 15-17 + 19 maj)

Nationaldagen: 4 dagar ledigt (ta 1 semesterdagar, 5 juni) eller 9 dagar ledigt (ta 4 semesterdagar, 5 + 7-9 juni)

Midsommar: 9 dagar ledigt (ta 4 semesterdagar, 19-22 juni)

Jul & Nyår: 9 dagar ledigt (ta 3 semesterdagar, 27-29 december) eller 16 dagar ledigt (ta 7 semesterdagar, 27-29 december + 2-5 januari)

Källa: Tickets semesterplanerare för den som är ledig helger, röda dagar samt midsommarafton.

Om Ticket: Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med försäljning i butik, på telefon och online. Ticket säljer resor från samtliga ledande charterbolag, researrangörer, kryssningsbolag, flygbolag, hotell och hyrbilsföretag. Ticket har 71 butiker i Sverige och Norge, och bedriver onlineförsäljning under varumärkena Ticket och AirnGo i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland. Försäljningen uppgår till ca 5,8 miljarder kronor och bolaget har ca 340 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.

Ökad efterfrågan på inrikesflyg efter snökaos5.1.2024 11:09:05 CET | Pressmeddelande

Det senaste snökaoset i Sverige har kraftigt påverkat landets transportsystem och lett till en betydande ökning i sökningarna på inrikesflyg. Enligt nyligen släppta siffror från resebyrån Ticket har intresset för inrikesflyg ökat med 143 procent jämfört med föregående veckas lågpunkt. Den snabba ökningen antyder att resenärer söker alternativa transportalternativ i ljuset av de påverkade tåg- och vägförhållandena.