Semesterresan utomlands bokas allt tätare inpå avfärd

Januari är traditionellt sett resebokningsmånaden nummer ett. Tidigare har främsta fokus varit på bokningar av sommarresor, samt i viss mån kommande vinters utlandssemestrar. Det senaste året har dock en förskjutning skett mot ett allt senare bokningsbeteende, och svenska resenärer bokar numera sin semesterresa utomlands tätare inpå avresedatum än tidigare.

- Vanligtvis har de flesta januaribokningar gällt sommarens resor. Under det senaste året har vi dock sett en förskjutning mot ett mer avvaktande bokningsbeteende, där svenskarna numera bokar sin semesterresa närmare själva avresedatumet. Denna trend har stärkts ytterligare under januari i år, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Av de resor som bokats i januari 2020 har så många som 56 procent varit resor med avresa mellan januari – april, medan endast 11 procent gäller bokningar för sommarresor i juli.

Låga flygpriser och ett fortsatt stort urval gör att det just nu är mycket prisvärt att boka en utlandsresa. Flygbolagens priser stiger oftast ju närmare bokningen sker inpå avresan, och charterbolagens bästa hotell, restid och rumslösningar är de som alltid bokas upp först – och därmed riskerar att bli fullbokade tidigast.

Tips innan du bokar din resa

Genom att vara flexibel med ditt datum och din destination kan du spara tusentals kronor på din resa. Lördagar är i allmänhet en populär avgångsdag, så jämför med till exempel att resa på tisdag istället. Jämför också priserna på färdigförpackade resor och skräddarsydda resor, där flyg och hotell sätts samman separat. Kom ihåg att det smartaste är att boka en paketresa eftersom du som resenär har helt andra rättigheter om något skulle hända som påverkar din resa.

Bestäm vad din semester ska inkludera. Är det först och främst avkoppling i en solstol som gäller? Blir du lätt rastlös och behöver en spännande aktivitet/utflykt på rimligt avstånd? Är du intresserad av god mat, vill uppleva den lokala kulturen eller vill du hellre bo på ett större hotell och få allt bekvämt serverat? Att tänka igenom dina preferenser för semestern gör det lättare att sortera genom det stora urvalet av spännande resor.