Semesterundersökning: Svenskarna satsar på livets goda och drömmer om att umgås med nära och kära i sommar

Ecsters sommarundersökning visar att de allra flesta svenskar kommer att stanna i Sverige i sommar, endast sex procent planerar en utlandsresa. Samtidigt är det många som kommer att genomföra resor inom landet (70 procent). Många svenskar planerar för en utlandsresa under 2022 (33 procent), och då i första hand för en solsemester.

I undersökningen ställdes också frågan vad vi önskar oss mest av sommaren. Resultaten visar att svenskarna i första hand ser fram emot att umgås med familj, släkt och vänner. Samtidigt förutspår en stor andel (42 procent) att pandemin kommer att påverka möjligheterna att umgås. Högt upp på önskelistan står även fint väder, vila/avkoppling samt att vaccinera sig. 7 procent av svenskarna drömmer om att träffa en ny kärlek i sommar.

– Vår sommarundersökning speglar en realistisk syn på hur samhället kommer att öppnas igen, men resultaten visar också på en hel del optimism inför semestern. Jag tror det kommer att märkas direkt när restriktionerna börjar lätta, inte minst inom besöksnäringen. Att vi äntligen närmar oss vaccinationsmålet lär också bidra till ändrade beteenden, säger Johan Nordström, Sverigechef på Ecster.

Många svenskar (21 procent) kommer att lägga mer pengar på semestern i år än förra året. En stor del av budgeten kommer att spenderas på typiska hemester-aktiviteter. Det fortsatt starka intresset för renovering betyder att byggvaruhus och inredningsbutiker kan se fram emot ännu en stark sommarsäsong, men det som svenskarna i första hand kommer att lägga sina semesterpengar på är god mat och dryck hemma. Även upplevelser, friluftsaktiviteter och restaurangbesök kommer att prioriteras.

– Svenskarna fortsätter att rusta upp sina bostäder, både permanentboenden och sommarstugor. Vi kan även se att det finns en uppdämd efterfrågan på aktiviteter på hemmaplan som varit mer eller mindre stängda och som nu upplevs vara inom räckhåll, från att besöka kvarterskrogen till bio och nöjesparker, säger Johan Nordström.

Undersökningen visar även på ett stort intresse för sommarens stora begivenheter, som fotbolls-EM och OS i Japan. En fjärdedel (24 procent) menar att sportevenemangen kommer att vara en viktig del av deras sommar.

Undersökningen om svenskarnas sommarplaner genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under maj 2021. Totalt intervjuades 2 371 personer i åldern 16–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Över 300 000 villaägare planerar att investera i solpaneler i år - ökning med 70%11.10.2022 08:05:54 CEST | Pressmeddelande

17% procent av Sveriges husägare vill installera solpaneler under det kommande året. Det är en ökning med hela 70% procent jämfört med 2021, visar en ny undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av Ecster. Den främsta anledningen är att få billigare elkostnader då elpriserna under 2022 ökat lavinartat och förväntas fortsätta öka under hösten och vintern.

Svenskarna oroar sig för sin privatekonomi – men nästan hälften tänker ändå inte öka sitt sparande21.7.2022 05:00:00 CEST | Pressmeddelande

I tider av ökad inflation, höjda mat-, el- och bränslepriser oroar sig många svenskar för sin privatekonomi. Hela 9 av 10 svenskar känner oro för inflationen och mer än var tredje svensk tror att deras privatekonomi kommer försämras under året. Ändå väljer många att inte spara mer på bankkontot inför sämre tider. Detta visar en nyligen gjord Sifo-undersökning på uppdrag av betalföretaget Ecster.