Marketplace Borås

Seminarie - Radical Matter - "rethinking materials for a sustainable future" 25 september

Dela

Caroline Till föreläser i Borås

Många företag har deklarerat att vara helt eller delvis cirkulära i slutet på 2020-talet, myndigheterna bidrar i F&U och alla söker vi kunskap hur vi skall kunna bli cirkulära med bibehållen produktionstakt och lönsamhet. FranklinTill Ltd, London är sedan många år en samarbets partner till ColourHouse och har tidigare synts på deras Next Strategy seminarium, i och med lanseringen och uppmärksamheten av deras senaste bok Radical Matter, har Caroline Till snabbt blivit en eftertraktad föreläsare i ämnet.

Nu kan ColourHouse presentera att i samarbete med Textilhögskolan Borås samt Marketplace Borås ges även denna unika möjlighet i vår närhet och Högskolans lokaler, se detaljer nedan.

Under våren 2018 släppte FranklinTill Ltd, forskning-, trendprognos- och rådgivningsstudio i London, en mycket uppmärksammad bok "Radical Matter - Rethinking materials for a sustainable future". Producerad för designers, produktion och studenter.

Radikal Matter har, utifrån ett globalt perspektiv, dokumenterat designers, som pushar gränserna på ett nytt och okonvetionellt tillvägagångssätt, för användning av material och designprocesser som går utanför begreppet "hållbar design".

Under åtta "Big Ideas" synas teman och idéer som påverkar vår materiella värld genom spännande fallstudier och expertutlåtanden. Varje "Big Idea" har fullt illustrerade fallstudier från ledande konstruktörer och ingenjörer som står i framkant av material- och designteknik och är packad med expertidéer och radikala lösningar för de nuvarande globala förändringarna inom design och tillverkningsindustrin.

Sedan boken släpptes har Caroline blivit hårt uppvaktad från företag & skolar och har fått resa världen runt för att hålla föredrag, det är därför vi är glada att vi lyckats få in Sverige och Borås i hennes turné.

FranklinTill specialises on sustainable innovation in colour and material. Why focus on these in particular?

Kate Franklin: Colour and material are at the heart of everything we surround ourselves with. Both have a massive impact on how we feel but are also fundamental in rethinking our relationship with the planet.

Caroline Till: These areas have been relatively overlooked in the creative industries – they’re often an afterthought or decided upon in relation to faddish trends. We consider material to be the building blocks of design. Therefore, the impact that these decisions can make to the market (in terms of product innovation, sustainability and relevance) is massive. We also feel that the power and impact of colour is not utilised enough by many brands. Now CMF (Colour, Material, Finish) is increasingly becoming an industry in itself, which is driving a greater sense of consideration and sensitivity to these areas. By placing colour and material at the heart of the research and design process you can unlock some really exciting opportunities for innovation. For example, we are motivated to ask questions such as: ‘How can we rethink materials to redesign our current linear ‘take-make-discard’ manufacturing model?’; ‘How can colour positively impact our physical and mental wellbeing?’, and ‘What role does tactility play in building a stronger connection between user and product?’.

Datum: tisdagen den 25 september 2018
Tid: 13:00-15:30, kaffepaus kl 14:00-14:30
Plats: Högskolan, byggnad Sandgärdet, Järnvägsgatan 5, Borås, Lokal M204
Pris: 950kr /pers, ex moms
Företaget sker på engelska
Begränsat antal platser

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
Seminarie 25 september
Seminarie 25 september
Ladda ned bild

Länkar

Om

Marketplace Borås
Marketplace Borås
Skaraborgsvägen 3A
506 30 Borås

+46 723311650http://www.texsweden.se // http://www.marketplaceboras.se

Marketplace Borås grundar sig i viljan att skapa ett nätverk och affärsklimat för textil tillväxt i Sverige.

Marketplace Borås bildades för att driva samverka för fortsatt utveckling av den textila branschen, förvalta det lokala arvet av handel och entreprenörsanda. Medlemskap är öppet för privata företag, statliga och offentliga verksamheter inom mode, textil och närliggande branscher.

Även branschorganisationer välkomnas som medlemmar.

Verksamheten är i ständig utveckling och ska tillgodose medlemmarnas önskemål, samt utvecklas kundorienterat utifrån de behov som selekteras.

Följ Marketplace Borås

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Marketplace Borås

Stärkt innovationskraft för modeföretag17.5.2018 12:34Pressmeddelande

Nu vill vi se vad som finns för spännande idéer och möjligheter att utveckla inom modebranschen. ADA arrangerar därför ett innovationslabb med modetema, i samarbete med Marketplace Borås. Vi vill helt enkelt hjälpa deltagarna att stärka sin innovationskraft, vilket kan handla om såväl att utveckla produkten/tjänsten, förfina kundens helhetsupplevelse eller att finna nya positioner på marknaden. Innovationslabbets workshop vänder sig till små och medelstora modeföretag med tillväxtambition som vill stärka sin innovationsförmåga. Tillika vänder den sig till alla slags kreatörer som är intresserade av att djupdyka i modebranschens utmaningar. Tillsammans arbetar deltagarna i labbet utefter en metod som går ut på att enklare få till innovationsarbetet, och översätta kundbehov till lösningar. Vi designar innovationslabbets upplägg noggrant, och vi ser till att det både finns modeföretag, kreatörer och de eventuella andra experter som behövs i alla grupper. Under själva workshopen utvecklas

à la London tillbaka i Borås!28.11.2017 15:39Pressmeddelande

Efter att ha lockat ca 1500 personer till Textile Fashion Center 2015 återvänder á la London designmarknad till Borås nu på lördag den 2 december. à la London har sedan 2010 gett tiotusentals Göteborgare chansen att uppleva de allra bästa designtalangerna. à la London samlar i år ca 70 av framtidens designstjärnor på Textile Fashion Center för en sprudlande marknad fylld av ny, spännande design. Här hittar man mode, konst inredning, smycken, väskor, keramik och mycket mer. Think big, shop small - and support dig dreams! -"à la London vill stötta småskalig design och upcoming designers. Därför samlar vi designers som vi tror på, främst lokala, men även nationella och internationella guldkorn, säger Mattias Rask en av grundarna av á la London. - " Textile Fashion Center är en perfekt arena för vårt koncept och boråsarna verkade uppskatta vad vi erbjöd 2015 så vi är glada att återigen få komma tillbaka hit. -" á la Londons koncept passar Textile Fashion Center som handen i handsken, säger

K-OURAGE VINNER SHOW UP FASHION AWARD 201723.11.2017 11:57Pressmeddelande

K-OURAGE är vinnaren/vinnarna av Show Up Fashon Award, SUFA, 2017. De vann för sin starka identitet, genomarbetade koncept och inkluderande designperspektiv. Vinnaren av priset presenterades under en gala den 22:a november i Textile Fashion Center i Borås. Övriga finalister var Ama Awe, Naemi Gustavsson, PRLE och Studio Heijne. Show Up Fashion Award, SUFA, är en årlig nationell tävling för entreprenörer inom modebranschen som riktar sig till nyetablerade modedesigners och varumärken. Vinnaren får ett för den svenska modebranschen unikt pris; ett skräddarsytt entreprenörspaket av ett totalt värde på 360 000 sek, varav 100 000 sek i kontanter. Juryns motivering lyder: ”Årets pris går till ett företag med en stark identitet och konceptuellt uttryck med framtiden för sig. Ett genomarbetat koncept där kollektionen är lika väl sammansatt som teamet bakom. Med tydlig entreprenörsanda och inkluderande designperspektiv skapar varumärket ett mode som inspirerar till mod” Årets jury består av Mar

HÄR ÄR FINALISTERNA TILL SHOW UP FASHION AWARD!6.11.2017 14:09Pressmeddelande

Årets finalister till Show Up Fashion Award, SUFA, den årliga nationella tävlingen för nyetablerade designers och varumärken inom modebranschen där priset är ett skräddarsytt entreprenörspaket värt 360 000 sek, har nu utsetts. De fem varumärkena som blivit utvalda av juryn till årets upplaga av SUFA är AMA AWE, K-OURAGE, Naemi Gustavsson, PRLE och Studio Heijne. Show Up Fashion Award, SUFA, är en årlig nationell tävling för entreprenörer inom modebranschen som riktar sig till nyetablerade modedesigners och varumärken. Vinnaren får ett för den svenska modebranschen unikt pris; ett skräddarsytt entreprenörspaket av ett totalt värde på 360 000 sek, varav 100 000 sek i kontanter. Årets fem finalister till SUFA, Show Up Fashion Award, är AMA AWE, K-OURAGE, Naemi Gustavsson, PRLE och Studio Heijne som alla har chansen att stå som vinnare när priset presenteras den 22:a november i Textile Fashion Center i Borås. ”Årets upplaga av Show Up Fashion Award visar på en diversitet i både uttryck, en

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum