Seminarium 15 juni: Vad innebär fri hyressättning i nyproducerade lägenheter för hyresmarknaden?

Utredningen om fri hyressättning vid nyproduktion hör till vårens mest omdiskuterade och ifrågasatta. Den 4 juni överlämnade utredningen sitt betänkande till justitieminister Morgan Johansson. Hur ser förslagen ut och vad kan de komma att innebära för hyresmarknaden? Det diskuteras på Allmännyttans Arena den 15 juni.

I januariavtalet kom Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna överens om att reformera hyresmodellen och införa fri hyressättning vid nyproduktion.

Efter ett års utredningsarbete har regeringens särskilde utredare Kazimir Åberg presenterat ett förslag till en modell för fri hyressättning vid nyproduktion. Förslaget innebär att det stiftas en helt ny lag om fri hyressättning vid nyproduktion. Hyresvärden bestämmer om den nya lagen ska tillämpas och i så fall också vilket hyresbelopp som ska erläggas. Den hyra som bestäms i hyresavtalet från början får justeras en gång om året med ett belopp som motsvarar förändringen i konsumentprisindex (KPI).

Under seminariet kommer förslagen att presenteras av utredningens huvudsekreterare, Haymanot Baheru. Därefter kommenteras den av:

• Åsa Henninge, Henninge Fastighetsutveckling
  • Claes Stråth, tidigare generaldirektör på Medlingsinstitutet
  • Martin Hofverberg, chefsekonom Hyresgästföreningen
  • Tomas Ernhagen, chefsekonom Fastigshetsägarna
  • Håkan Larsson, chefsekonom Sveriges Allmännytta

Moderator är Viktoria Raft, kommunikationschef på Sveriges Allmännytta.

Tid och plats

Tisdag den 15 juni kl.8.30-9.30. Seminariet är digitalt och sänds via Zoom.

Anmälan

Anmälan senast måndag den 14 juni. En länk till seminariet skickas ut efter anmälan.

Anmäl dig på sverigesallmannytta.se.

Ulrika Lamberth, pressansvarig, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 25, ulrika.lamberth@sverigesallmannytta.se

Fem skatteförslag för fler hyresrätter - webbinarium den 15 september8.9.2021 12:03:06 CEST | Pressinbjudan

Med fem ändringar i skattesystemet kan byggandet av fler hyresrätter stimuleras, renovering av befintliga hyresrätter underlättas och omvandling av lokaler till bostäder göras betydligt enklare. Välkommen till ett lunchseminarium där Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta presenterar en ny skatterapport som kan bidra till att säkra framtidens bostadsförsörjning.