Seminarium 4 december: Svensk utrikeshandel efter GDPR

Hur påverkas Sveriges utrikeshandel av den europeiska dataskyddsförordningen GDPR och hur blir det med den personliga integriteten när dataflödena ökar? På måndag 4 dec arrangerar Kommerskollegium och Datainspektionen ett seminarium om handel och datarörlighet.

Vad händer med datarörligheten och handeln utanför EU:s gränser och hur främjar vi innovation när de nya reglerna är på plats. Det är några av de frågor som kommer att diskuteras vid seminariet om handel och datarörlighet.

Datum: 4 december, kl. 09.30–11.00, frukost serveras från kl. 09.00.
Plats: Norra Latin, Drottninggatan 71b, Stockholm

Medverkande:
Camilla Philipson Watz, bolagsjurist, Handelsbanken
Filip Johnssén, Senior legal counsel privacy, Klarna
Daniel Westman, rådgivare inom IT-relaterad juridik
Martin Brinnen, jurist, Datainspektionen
Ola Landström, utredare, Kommerskollegium

Eva Håkansson, generaldirektör, Datainspektionen
Anna Stellinger, generaldirektör, Kommerskollegium

Anmälan till nataliya.hulusjo@kommers.se.

Frågor? Kontakta Nataliya Hulusjö, tel: 073-424 49 76 eller nataliya.hulusjo@kommers.se

Nataliya Hulusjö,
tel: 073-424 49 76

Presstelefon08-690 49 00

Så har handelshinder efter finanskrisen påverkat Sveriges och EU:s export12.12.2017 08:30Pressmeddelande

Har handelshinder som införts i kölvattnet av finanskrisen påverkat Sveriges export? Enligt en ny rapport, beställd av Kommerskollegium av professor Simon Evenett och Dr. Johannes Fritz vid University of St. Gallen är svaret ja i relation till Kina, men nej i relation till USA och Japan. Handeln inom EU förefaller inte ha påverkats av handelshindrande eller handelssnedvridande åtgärder som införts sedan finanskrisen.