Seminarium: Facklig kamp mot högerextremism i Ungern inför EU-valet

Idag måndag arrangerar Olof Palmes Internationella Center ett seminarium där Balázs Bábel från det ungerska metallfacket Vasas berättar hur Orbáns extrema högerpolitik slår mot den ungerska arbetarklassen.

Sedan Viktor Orbán och hans parti FIDESZ kom till makten efter parlamentsvalet 2010 har det ungerska samhället rört sig i en mer auktoritär och nationalistisk riktning. Detta har fått negativa konsekvenser för utbildningssystemet, rättsväsendet, valsystemet och den fria pressen. Även lagstiftningen på arbetsmarknaden har förändrats kraftigt till nackdel för löntagarna.

Ungern har fått en central plats i den svenska debatten inför valet till Europaparlamentet. Sverigedemokraternas toppkandidat, Peter Lundgren föredrar Viktor Orbán, Ungerns premiärminister, framför Emmanuel Macron, Frankrikes president; och Kristdemokraternas dito, Sara Skyttedal kan inte välja mellan dem.

Idag måndag arrangerar Olof Palmes Internationella ett seminarium med Balázs Bábel, internationell sekreterare i det ungerska metallfacket Vasas och presidieledamot i den fackliga konfederationen MASZSZ (med ett 30-tal medlemsorganisationer). Balázs var bland annat med och organiserade de stora protesterna mot den så kallade ”slavlagen” i december förra året och kan ge en bild av hur politiken i Ungern slår mot vanligt folk.

I ett samtal med Anna Sundström, generalsekreterare för Olof Palmes Internationella Center, ger han en bild av hur situationen i Ungern är för individer, fackföreningar och andra organisationer som är oppositionella till Viktor Orbán och det styrande partiet FIDESZ.

Balázs Bábel kommer finnas tillgänglig för intervjuer med media efter seminariet.

Datum och tid:
 Måndag 6 Maj 2019, klockan 11:30-12:30

Plats: LO-borgen, Norra Bantorget, Stockholm

Arrangör: Olof Palmes Internationella Center, LO och Fackligt nätverk för alla människors lika värde

Kostnad: Fri entré

Kontaktperson: Hans Palmqvist, 0702-338 063