Seminarium: Hur påverkar privata sjukvårdsförsäkringar arbetsmarknaden?

De privata sjukvårdsförsäkringarna har ökat kraftigt. I dag täcks ca 12 procent av befolkningen i åldern 20–64 år. I en ny rapport undersöker Mårten Blix, fil dr, hur sjukvårdsförsäkringarna påverkar arbetsmarknaden. Resultaten presenteras under ett seminarium den 31 augusti.

Mårten Blix

Omkring 723 000 personer i Sverige täcks av privata sjukvårdsförsäkringar, och siffran har ökat över tid. Sjukvårdsförsäkringarna roll har diskuterats länge men inte hur de påverkar arbetsmarknaden.

Hur har försäkringarna påverkat företagens sjuklönekostnader och vilka effekter ser man på arbetsfrånvaro? Medför privata sjukvårdspatienter längre vårdköer för offentligt finansierade patienter? Hur påverkas innovationsförmågan av fler privata vårdgivare? Det undersöker nationalekonomen Mårten Blix, fil dr, i en ny rapport.

Rapporten presenteras och diskuteras under ett digitalt seminarium. Medverkar gör även Karin Johansson, vice vd Svenskt Näringsliv, Ulrika Lorentzi, välfärdsutredare LO, Kajsa Dovstad, programansvarig välfärd, Timbro, och Kristina Nilsson, riksdagsledamot (S) och vice ordförande Socialutskottet.

Datum: Onsdagen den 31 augusti
Tid: 11.00-12.00
Plats: Digitalt över Zoom

Mårten Blix

Sveavägen 59 4trp, Box 3203

Ratio är ett fristående forskningsinstitut som forskar om hur företagandet villkor kan utvecklas och förbättras. Institutet är tvärvetenskapligt och samlar forskare från alltifrån nationalekonomin och företagsekonomin till sociologin och statsvetenskapen. Forskning om arbetsmarknad och lönebildning är särskilt prioriterad.