Seminarium i Almedalen: Avtal20 – Renässans eller stagnation för basindustrin?

Den svenska basindustrin är en av grundpelarna för det svenska välståndet. Den halkar efter, bland annat på grund av långa tillståndsprocesser, svårigheter att rekrytera rätt kompetens samt höga arbetskraftskostnader. Mellan åren 2005 till 2017 minskade produktionsvärdet med 7 procent. Vad skulle det betyda för jobben och välståndet om svensk basindustri kunde växa? Kan vi vända en stagnation till renässans och förnyelse? Och vad krävs för att lyckas med en industriell förnyelse?

Under de senaste tio åren har Sverige haft en svag utveckling i industrisektorn jämfört med Tyskland, Österrike och Finland. I en ny rapport ”Från stagnation till renässans för basindustrin – vilken väg väljer Sverige?” visas att svensk basindustri har stagnerat och produktionsvärdet minskar. Vilka lärdomar kan Sverige dra av Finland, Tyskland och Österrike där basindustrin lyckats växla upp och öka produktionsvärdet? Vad skulle det betyda för jobben och välståndet om svensk basindustri kunde växa?

Experter, företagsledare och arbetsmarknadens parter diskuterar hur basindustrin i Sverige kan växa och vad som krävs för att svensk basindustri inte ska fortsätta halka efter konkurrentländerna.

Vid seminariet medverkar Emil Källström, ekonomisk-politisk talesperson Centerpartiet, Marie Nilsson, förbundsordförande IF Metall, Henrik Sjölund, vd och koncernchef Holmen, Carl Haglund, tidigare minister och partiordförande Svenska folkpartiet i Finland, Tomas With, vice förbundsordförande IF Metall och Ulrika Lindstrand, ordförande Sveriges Ingenjörer. Från Industriarbetsgivarna medverkar vd Per Hidesten, förhandlingschef Per Widolf och chefekonom Kerstin Hallsten.

Seminariet modereras av journalisten Jörgen Huitfeldt.

Välkommen!

Tid: Tisdag den 2 juli, kl. 15.10 – 16.00

Plats: Svenskt Näringslivs trädgård, Hamngatan 3 i Visby

Om Industriarbetsgivarna

Industriarbetsgivarna är arbetsgivarorganisationen för stål-, metall-, gruv-, massa-, pappers-, sågverks-, byggnadsämnes- och buteljglasindustri samt svetsmekanisk industri. Industriarbetsgivarna företräder nära 1 000 medlemsföretag med cirka 90 000 anställda.