Seminarium om barnteaterns historia

I serien Unga Dramaten går på djupet ges ett kostnadsfritt seminarium om barnteaterns historia och om skolans möjligheter att öppna dörrar för alla barns rätt till att möta scenkonst. Medverkar gör Karin Helander, professor i teatervetenskap och Erika Isaksson, projektledare på Dramaten. Seminariet Barnen och scenkonsten ges på Lejonkulan den 28 april klockan 18.00.

Foto: Klara G.

Karin Helander berättar om barnteaterns utveckling från tidigt 1900-tal fram till idag och hur synen på barn och ungdom avspeglas i barnteaterns utveckling. Erika Isaksson avslutar med att förklara hur läroplanen kan stötta möjligheten till att möta scenkonst och hur en lärare kan få en föreställning att växa i klassrummet.

Karin Helander är professor i teatervetenskap. Under åren 1998-2014 var hon föreståndare för Centrum för barnkulturforskning och senare vicerektor för Stockholms Universitet 2015-2017. Från 2019 är hon Kungliga Vitterhetsakademins ständige sekreterare. Karin har skrivit ett tiotal böcker om svensk 1900-talsteater, barnteater och barndramatik, opera och skådespelarkonst.

Erika Isaksson driver sen 2014 kursen Lärare ser på scenkonst på Backa Teater i Göteborg tillsammans med dramaturgen Anna Berg. Under 2021-2022 arbetar hon som projektledare för barn och unga på Dramaten.

Seminariet är kostnadsfritt, men biljett krävs.

Unga Dramaten går på djupet
Är en serie samtal och undersökande arbete där barn, unga och konst står i fokus. Det första samtalet ägde rum 8 december 2021 och utgick från en läsning av monologer som författaren, konstnären och illustratören Stina Wirsén skrivit. Var är mitt hemma? i samarbete med Rädda Barnen handlade om att behöva ryckas upp från sitt hem. Serien Unga Dramaten går på djupet planeras att genomföras med olika teman 4 gånger per år.

Foto: Klara G.

Dramaten Box 5037

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. Vd är Maria Groop Russel och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.

Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908 och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69, som sedan hösten 2021 drivs tillsammans med Dansens Hus.

Guldägg till Dramatens interaktiva ljudpromenad med Krister Henriksson5.5.2022 22:55:03 CEST | Pressmeddelande

Ljudpromenaden Doktor Glas, en samproduktion mellan Dramaten, DVA Studio AB och produktionsbolaget TÅBB AB, har vunnit Guldägg i kategorin Årets audio. I ljudpromenaden får publiken återuppleva dramat när de går genom Stockholm och de platser romanen utspelar sig på. Det är Doktor Glas själv, gestaltad av Krister Henriksson, som leder lyssnaren mellan de olika stockholmsadresser där Söderbergs kärleks- och morddrama utspelar sig.