Seminarium: Så kan fastighetsägare vända utvecklingen i utanförskapsområden

Fastighetsägare kan spela en viktig roll för att förbättra situationen i utanförskapsområden. Det visar tydligt utvecklingen i Herrgården i Malmö. I samverkan med myndigheter och civilsamhälle har fastighetsägare där lyckats vända den negativa spiralen. Minskad brottslighet, ökad sysselsättning och ökat valdeltagande är tydliga effekter av detta arbete. Hur arbetar fastighetsägare för att nå dessa positiva resultat? Går det att kopiera dessa framgångsrecept till andra utsatta områden i landet?

Medverkande: Ingvar Nilsson, nationalekonom, Per Ekelund, vd Victoria Park, Sophia Mattsson-Linnala, vd Rikshem, Pelle Björklund, vd Svenska Bostäder, Amir Farihad, Hässelby-Vällingby Stadsdelsförvaltning

Datum: 16 maj

Tid: 8:00- 9:00 (frukost serveras från kl. 07.30)

Plats: Fastighetsägarnas Hus, Alströmergatan 14

Anmälan: Föranmälan krävs, anmäl dig till katarina.tunhammar@fastighetsagaran.se

Seminariet kommer även att livesändas på Fastighetsägarna Stockholms Facebooksida.

Varmt välkommen!

Det här lägger vi pengarna på i våra stadskärnor16.10.2019 14:01:00 CESTPressmeddelande

Handla mat, gå och träna, klippa sig och bo över på hotell. Det är saker vi lagt pengar på i våra stadskärnor och som drivit tillväxten under 2018. Totalt under 2018 ökade försäljningen i de svenska stadskärnorna med 0,4 procent. Bland städerna som växte mest under 2018 återfinns framför allt mindre städer, med Sandviken, Kinna och Varberg i topp, där etableringar och tillväxt i enskilda branscher lyft utvecklingen. Samtidigt är det storstäderna som bidrar med störst tillväxt i kronor. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Hyresnivån i Stockholm behöver höjas med 3,5 procent under 202011.9.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Hyresrätten spelar en viktig roll för dynamiken på arbetsmarknaden och för Stockholms möjlighet att agera motor för landets ekonomiska tillväxt. Ska denna dynamik fungera måste hyresutvecklingen tillåtas att följa den samhällsekonomiska utvecklingen. Enligt Fastighetsägarna Stockholm behöver den allmänna hyresnivån i Stockholmsregionen i så fall höjas med 3,5 procent under 2020.