Seminarium: Så kan fastighetsägare vända utvecklingen i utanförskapsområden

Fastighetsägare kan spela en viktig roll för att förbättra situationen i utanförskapsområden. Det visar tydligt utvecklingen i Herrgården i Malmö. I samverkan med myndigheter och civilsamhälle har fastighetsägare där lyckats vända den negativa spiralen. Minskad brottslighet, ökad sysselsättning och ökat valdeltagande är tydliga effekter av detta arbete. Hur arbetar fastighetsägare för att nå dessa positiva resultat? Går det att kopiera dessa framgångsrecept till andra utsatta områden i landet?

Medverkande: Ingvar Nilsson, nationalekonom, Per Ekelund, vd Victoria Park, Sophia Mattsson-Linnala, vd Rikshem, Pelle Björklund, vd Svenska Bostäder, Amir Farihad, Hässelby-Vällingby Stadsdelsförvaltning

Datum: 16 maj

Tid: 8:00- 9:00 (frukost serveras från kl. 07.30)

Plats: Fastighetsägarnas Hus, Alströmergatan 14

Anmälan: Föranmälan krävs, anmäl dig till katarina.tunhammar@fastighetsagaran.se

Seminariet kommer även att livesändas på Fastighetsägarna Stockholms Facebooksida.

Varmt välkommen!

Storstädernas stadskärnor tappade mer än hälften av sina besökare under april25.6.2020 07:40:00 CESTPressmeddelande

Flödet av människor som rör sig i våra stadskärnor har minskat drastiskt under coronapandemin. Tappet är stort i alla typer av stadskärnor, men störst i storstäderna som tappade 55 procent av flödet i april jämfört med samma månad föregående år. Det visar flödesdata som tagits fram för den årliga rapporten Cityindex, som är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research, och som tar fram unik data för alla Sveriges 107 stadskärnor.

Hela Stockholm ska leva - Fastighetsägarna kraftsamlar för att hålla Stockholm levande7.6.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

Varje dag mellan den 10 till 12 juni arrangerar Fastighetsägarna Stockholm ett timslångt livesänt seminarium i talkshowformat kring de utmaningar som Stockholm nu står inför. De tre webbsändningarna har olika teman och sänds live under rubriken ”Hela Stockholm ska leva”, som är en del av Fastighetsägarnas initiativ för att återstarta Stockholm efter coronakrisen.

Fastighetsägarna kartlägger coronapandemins effekter på stadskärnorna26.5.2020 11:23:03 CESTPressmeddelande

Coronapandemin har fått stora effekter på utvecklingen i stadskärnorna när myndighetsrestriktioner gjort att färre människor rör sig i våra städer. Fastighetsägarna kartlägger därför tillsammans med HUI Research försäljningsutvecklingen för olika branscher i stadskärnorna och tar dessutom fram prognoser för hur försäljningen i stadskärnorna kommer se ut under 2020.