Seminarium: Svensk handel efter Brexit

Hur kommer den europeiska spelplanen att se ut när Storbritannien lämnar EU? Finns det några goda alternativ till det vi har i dag? Hur påverkas företagen?

Kommerskollegium ordnar ett seminarium om den svenska handeln efter brexit:
Tid: 7 april, kl. 09.00–10.30
Plats:  Kommerskollegium, Drottninggatan 89, Stockholm

Medverkande:
Tomas Lindell och Anneli Wengelin - utredare, Kommerskollegium

Katti Edvardsson  - tullchef, Lindex

Morgan Lundberg - Group General Counsel Legal, Klarna

Ann Linde - EU- och handelsminister

Anna Stellinger - GD, Kommerskollegium

Frågor om seminariet besvaras av Nataliya Hulusjö, tel: 073-424 49 76

Anmäl dig gärna senast 6 april till nataliya.hulusjo@kommers.se eller till ingrid.lindeberg@kommers.se

Så har handelshinder efter finanskrisen påverkat Sveriges och EU:s export12.12.2017 08:30Pressmeddelande

Har handelshinder som införts i kölvattnet av finanskrisen påverkat Sveriges export? Enligt en ny rapport, beställd av Kommerskollegium av professor Simon Evenett och Dr. Johannes Fritz vid University of St. Gallen är svaret ja i relation till Kina, men nej i relation till USA och Japan. Handeln inom EU förefaller inte ha påverkats av handelshindrande eller handelssnedvridande åtgärder som införts sedan finanskrisen.