Seminarium: Vad krävs för att företag ska respektera mänskliga rättigheter?

Storskalig odling av sparris har skapat en akut vattenbrist i Ica-dalen i södra Peru. Vilket ansvar har svenska livsmedelsimportörer för situationen? Hur ska svenska staten säkerställa sitt ansvar att skydda de mänskliga rättigheterna mot företags påverkan? Vi samtalar med riksdagsledamöterna Pyry Niemi (S), Joar Forssell (L) och Christina Rudin Snöbohm, chef hållbarhet globala frågor på Coop.
Krispig och färsk förväntar vi oss att hitta sparris i livsmedelsbutikerna året om. Den svenska odlingssäsongen är dock kort och resten av året importeras grönsaken, bland annat från södra Peru där den storskaliga exportproduktionen har skapat akut vattenbrist.

Storskalig odling av sparris har skapat en akut vattenbrist i Ica-dalen i Peru, med svåra problem för lokalbefolkningen som följd. Invånarna tvingas bunkra vatten och småböndernas brunnar sinar. Vilket ansvar har svenska livsmedelsimportörer för situationen? Hur ska svenska staten säkerställa sitt ansvar att skydda de mänskliga rättigheterna mot företags påverkan? Räcker frivilliga riktlinjer eller behövs bindande regler?

Sverige har åtagit sig att arbeta för ett hållbart företagande och att utgå från FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter. Ändå visar återkommande granskningar att svenska företag inte gör tillräckligt för att säkerställa att mänskliga rättigheter respekteras i deras kund- och leverantörskedjor.

Välkommen till ett samtal om hur Sverige och svenska företag ska uppfylla sitt ansvar att respektera och skydda mänskliga rättigheter och miljö, baserat på Swedwatchs och Diakonias rapport ”Till sista droppen”, som visar vilka effekter storskaligt jordbruk har för lokalbefolkningen i Peru.

I panelen:

• Pyry Niemi (S), utrikesutskottet
  • Joar Forssell (L), utrikesutskottet
  • Christina Rudin Snöbohm, Coop, chef hållbarhet globala frågor
  • Åsa Beckius, Diakonia, expert företag och mänskliga rättigheter
  • Esther Flores Sedman, Diakonia, moderator

Övriga medverkande:

• Malena Wåhlin, Swedwatch, rapportförfattare
  • Georg Andrén, Diakonia, generalsekreterare
  • Sofia Camnerin, Equmeniakyrkan, biträdande kyrkoledare

Tid och plats: Almedalen 3 juli, 8.30-10
Vårdklockans kyrka, Adelsgatan 43
Seminariet inleds med frukostmingel och utställning 8.30-9 i Wesleysalen.

Fotoutställning "Till sista droppen"
Vi ställer ut vår nya fotoutställning från ökenområdet Ica i södra Peru, där den storskaliga jordbruksproduktionen för export har fått stor inverkan på människor och miljö. Om effekterna av vattenbrist, om företag och mänskliga rättigheter.

Tid och plats: Almedalen 1-3 juli, 9-12, 13-16 (lunchstängt 12-13)
Vårdklockans kyrka, Adelsgatan 45

Arrangörer: Diakonia, Swedwatch, Equmeniakyrkan och Studieförbundet Bilda