Seminarium

k

Ta paus i sommar: Trafiksäkerhetskampanj28.6.2019 14:25:10 CESTPressmeddelande

MHF:s stora sommarkampanj firar 20 år. Trafiknykterhetsorganisationen MHF uppmuntrar förare att ta regelbundna pauser under resan och informerar om säkerhet i trafiken. Enligt statistik från Transportstyrelsen sker fler trafikolyckor under sommaren än under någon annan period. Därför träffar du mellan maj och september hundratals funktionärer från MHF på många större rastplatser längs med huvudleder runt om i Sverige. Här kan du ställa frågor, få tips och diskutera problem och möjligheter i trafiken. Målet är en skön och trygg resa samt ökad trafiksäkerhet. Med hjälp av Trafikverket som äger de flesta rastplatserna, kan vi på MHF bidra till en säkrare trafik.

Östersund i fokus på Trafiknykterhetens Dag14.5.2019 07:30:00 CESTPressmeddelande

Tisdagen 14 maj är det Trafiknykterhetens dag. En dag som MHF instiftat för att uppmärksamma konsekvenserna av rattfylleri. På 300 platser över hela landet uppmärksammas Trafiknykterhetens dag med olika aktiviteter. Polisen gör i samarbete med MHF en storsatsning med extra trafiknykterhetskontroller i delar av landet. Vårt huvudevenemang kommer i år att vara i Östersund, där vi kommer att finnas på Stora Torget mellan klockan 10:00 och 16:00.

Kan mer än var femte förare ha kört bil påverkad?1.2.2019 14:45:44 CETPressmeddelande

På Jönköpings stora nyhetssajt Jnytt.se pågår just nu en intressant webbenkät. Frågan som ställs är: "Har du någon gång kört bil påverkad av något olagligt?". I skrivande stund svarar över 21% att det "tyvärr har hänt". Om det skulle vara statistiskt hållbart så skulle alltså mer än var femte bilist ha kört påverkad av alkohol, droger eller medicin. Extremt skrämmande siffror som visar på en absurd alkoholnorm, säger MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund.