Senaste informationen för svensk ishockey med anledning av Coronaviruset

Regeringen beslutade under onsdagen att begränsa publika möten med över 500 deltagare som ett led i Folkhälsomyndighetens förhöjda smittorisk gällande Coronaviruset. Svenska Ishockeyförbundet följer noga Folkhälsomyndighetens och regeringens beslut och rekommendationer.

Ligaorganisationerna inom svensk ishockey har ett stort inflytande och ansvar över sin egen verksamhet. Distrikt och Regioner ansvarar för ungdomsserier, cuper och poolspel som rör den egna verksamheten. Svenska Ishockeyförbundet har det yttersta ansvaret för tävlings- och serieverksamheten i svensk ishockey.

Situationen kopplat till Coronaviruset kan komma att kräva beslut och ändringar i tävlingsreglerna. Inom Svenska Ishockeyförbundets styrelse har därför ett tillfälligt Verkställande Utskott (VU) utsetts med mandat att fatta strategiska tävlingsbeslut med anledning av coronaviruset. Detta för att möjliggöra snabba beslut och formellt riktig hantering i den här mycket speciella situationen. Frågor för beslut i VU bereds av Elitkommitté dam (SDHL), Elitkommitté herr (SHL, Hockeyallsvenskan och J20 SuperElit) samt Tävlingsutskottet (HockeyEttan, övriga förbundstävlingar samt region/distrikt). Det verkställande utskottet har dagliga avstämningar.

Svenska Ishockeyförbundets verkställande utskott har idag, fredag, tagit följande beslut:

U16-SM, J18 Elit samt J20 SuperElit - seriespel, kvalspel och slutspel ställs in omgående. Det innebär att ingen svensk mästare kommer att utses säsongen 2019/2020 i dessa serier.

HockeyAllsvenskan pausas omgående och HockeyEttan pausas från midnatt, natten till söndag.

SDHL spelar SDHL-finalen i bäst av tre matcher istället för tidigare bäst av fem matcher.

Övrig information kopplat till Coronaviruset

Region och distrikt:

Regionerna och distrikten har ansvar för ungdomsserier, cuper och poolspel som rör den egna verksamheten. Igår kom Region Norr, Region Öst, Region Väst och Region Syd med rekommendationer kring ungdomsserier, cuper och poolspel. Svenska Ishockeyförbundet rekommenderar att arrangörer inte genomför cuper och poolspel där fler än två lag är samlade.

Är du förälder eller ledare för något ungdomslag som har frågor om deltagande på, till exempel, en cup kontakta i första hand ditt distrikt.

SHL:

SHL och Svenska Ishockeyförbundet har tidigare kommunicerat att SM-slutspelet skjuts upp till den 24 mars.