Senaste versionen av SEDRIC – mobilitet för alla med en knapptryckning

Vid bilsalongen i Genève presenterade Volkswagen-koncernen en ny version av den självkörande bilen SEDRIC, som skolbuss. Den utvecklade modellen kommer att fungera som idéplattform över alla koncernens märken för innovationer inom e-mobilitet, självkörande bilar och digitalisering.
Volkswagen-koncernen presenterar den senaste versionen av sitt mobilitetskoncept med ett transportmedel för barn och ungdomar – skolbussen SEDRIC*.
  • Volkswagen-koncernen lyfter fram SEDRIC* (SElf DRIving Car) för enkel tillgång till individuell mobilitet för alla
  • Framtidens mobilitet i städerna blir hållbar, säker, enkel och bekväm
  • SElf DRIving Car – ett universellt koncept för ägd och delad mobilitet
  • En idéplattform över alla märken i spetsen för innovationer inom e-mobilitet, automation och digitalisering

Genève/Wolfsburg, 5 mars 2018 – Ett år efter världspremiären av SEDRIC vid bilsalongen i  Genève 2017 presenterade Volkswagen-koncernen den senaste versionen av mobilitet för helt autonom körning – skolbussen SEDRIC – vid ”Volkswagen Group Night – Shaping the Future. Urban Mobility”. SEDRIC (Self DRIving Car) lyfts fram  som en idéplattform över alla märken för hållbar, säker och bekväm mobilitet med en knapptryckning Även skolbussens interiöra och exteriöra design presenterades.

Den senaste versionen av mobilitetskonceptet SEDRIC understryker Volkswagen-koncernens mål att ha en ledande global roll inom autonom körning, enligt framtidsprogrammet "TOGETHER – Strategy 2025". Utvecklingen av ett självkörningssystem (SDS) ger en konkret bild av visionen att mobilitet ska vara tillgängligt var som helst, när som helst och för alla med en knapptryckning. SDS är den tekniska grunden för framtida individuell mobilitet.

SEDRIC presenterades för första gången vid bilsalongen i  Genève 2017. Sedan dess har den första konceptbilen i Volkswagen-koncernen fungerat som en märkesövergripande idéplattform för helautomatisk körning.

Inom bara ett år har stora framsteg gjorts i utvecklingen av självkörningssystemet och system för att läsa av omgivningen och analysera trafikdata. SEDRIC får därför symbolisera de smarta mobilitetslösningar som Volkswagen-koncernen kommer att använda för att övervinna städernas utmaningar med trafikstockningar, luftkvalitet och trafiksäkerhet.

Parallellt med självkörningssystemets tekniska framsteg fortsätter utvecklingen av lösningar inom design, användarupplevelse och komfort. Den avancerade utvecklingen av SEDRIC som visas på Volkswagen Group Night i Genève betonar avsikten att uppnå individuell mobilitet som är tillgänglig för alla överallt. Den senaste familjemedlemmen, skolbussen SEDRIC, har ursprung i SEDRIC, SEDRIC 42 och SEDRIC Nightlife. Exteriör och interiör i skolbussdesign gör Self DRIving Car till ett transportmedel för den yngsta generationen.

Mobilitetskonceptet SEDRIC ger möjlighet till en OneButton-funktion för att ringa upp ett självkörande elfordon med en knapptryckning och bekvämt resa från dörr till dörr. Detta gör att resan till skolan kan bli enkel, säker och rolig.

De monolitiska proportionerna, den robusta konstruktionen och generöst proportionerade utrymmen gör fordonet inbjudande. Körupplevelsen kan också avnjutas utan körkort och med lackering i gult och svart med stiliserad graffiti blir SEDRIC ett nytt alternativ till den vanliga skolbussen. Bilens ungdomliga utseende fortsätter i inredningen. Aluminiumlådor dekorerade med klistermärken är grunden för två av de fyra platserna. Den främre vindrutan är utformad som en OLED-skärm i storformat och visar underhållning ombord för att göra restiden till och från skolan kortare för den yngre generationen.

Ytterligare pressmaterial finns på http://www.discover-sedric.com

*Konceptbilen är nära produktionsstadiet och är ännu inte till salu. Därför gäller inte direktiv 1999/94

SEDRIC den självkörande bilen - interiör och exteriör utformad för att användas som skolbuss.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2017 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 103 196 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 27,2 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 16 709 lätta transportbilar vilket är 30,2 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 10,74 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2017.