Seniorrestaurangen på Fyrishov är en succé

På bilden: Bo Johansson, Åsa Elfström och Margareta Markström

Sedan öppningen den 20 mars och fram till 30 april har Fyrishovs seniorrestaurang serverat 3516 seniorluncher! Antalet seniora gäster i restaurangen har varit större än väntat.

”Vi är glada att så många redan hittat till den nya seniorrestaurangen på Fyrishov,” säger Monica Östman (S), ordförande i äldrenämnden. Hon säger att nyttig och vällagad mat är en viktig en del i kommunens förebyggande verksamhet för äldres hälsa..

Avtalet med kommunen gäller i första hand för 2017 men vi hoppas såklart på en fortsättning. – säger Linn Löfman, marknads-och försäljningschef på Fyrishov AB. ” Vi är förstås nöjda med att seniorbesöken blivit så många och nu jobbar vi på med en höstplanering där vi kan lyfta fram hälsa och aktiviteter för seniorer i ökad omfattning. ”

Alla seniorer vi pratar med i Fyrishovs restaurang påpekar att den sociala samvaron kring lunchen är jätteviktig. Att få god och näringsrik mat åtminstone 1 gång om dagen är så bra. De som bor själva slarvar ofta med maten.

”Jag går hit 3-4 gånger i veckan. Det är perfekt att man kan gå på helgen också och att öppettiderna är så generösa - dessutom är det inte bara gamlingar här och det är skönt” säger Margareta Markström, 68 år, som bor nära Fyrishov och tar med sina barnbarn ibland. Hon nämner r också att det förutom god mat alltid finns fräsch salladsbuffé.

Uppskattat är också att restaurangen är lättillgänglig, inga trappor och gott om parkering. Det finns plats för personer med rollator och andra hjälpmedel samt att restaurangen är ljus och fin.

”Det är så mysig miljö här med bra ljuddämpning för oss som hör lite sämre” säger Bo Johansson, 76 år, som bor i city och ofta kommer till Fyrishov nu efter han har besökt sin kolonilott.

”Jag tycker nästan det är lite pubkänsla här” fortsätter Åsa Elfström, 68 år. ” Man kan komma själv och sätta sig vid ett bord och man får nästan alltid sällskap. Maten är jättegod men bäst är nog att det är en vanlig restaurang och inte en institution och att man kan sitta kvar så länge man vill.”

På bilden: Bo Johansson, Åsa Elfström och Margareta Markström