Seniorvecka ska få Östergötlands äldre att hitta motionen igen

Pandemin har i allra högsta grad begränsat möjligheten för de äldre att motionera och aktivera sig. När samhället nu försiktigt öppnar för gemensamma motionsaktiviteter är det angeläget att inspirera till rörelse för seniorer.

Under en hel vecka mellan den 6 och 12 september kommer Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet att arrangera Aktiv Senior-veckan i Östergötland. Korpen Linköping, Norrköping, Motala och Vadstena kommer på respektive ort kostnadsfritt erbjuda inspirerande aktiviteter som passar seniorer.

-       Under den här veckan kommer vi på många orter runtom i Sverige att visa upp de verksamheter som passar och hjälper den äldre befolkningen att komma tillbaka, börja om eller upptäcka den fysiska rörelsens fantastiska kraft, säger Regina Hedström som är projektledare för Korpen Svenska Motionsidrottsförbundets projekt Aktiv Senior.

Regina Hedström

Seniorvecka ska få Jönköpings äldre att hitta motionen igen2.9.2021 07:59:00 CEST | Pressmeddelande

Under en hel vecka mellan den 6 och 12 september kommer Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet att arrangera Aktiv Senior-veckan i Jönköping. Det är Korpen Jönköping som kostnadsfritt erbjuder inspirerande aktiviteter som passar seniorer. Aktiviteter och motion anpassade för de äldre har varit nästintill omöjliga att genomföra under ett och ett halvt års tid. Den sociala mötesplatsen och fysiska utmaningen har försvunnit för en åldersgrupp som behöver just det sociala och fysiska. - Under den här veckan kommer vi på många orter runtom i Sverige att visa upp de verksamheter som passar och hjälper den äldre befolkningen att komma tillbaka, börja om eller upptäcka den fysiska rörelsens fantastiska kraft, säger Regina Hedström som är projektledare för Korpen Svenska Motionsidrottsförbundets projekt Aktiv Senior.