Sensommar – ett poddprojekt som lyfter nyanländas resa mot ett nytt liv i Sverige

I Sensommar berättar människor med vitt skilda bakgrunder om hur de hamnade i Sverige, vad de drömmer om och hur de ser på ett framtida yrkesliv i Sverige. Vi får bland annat lära känna Mar som flytt krigets Ukraina, Suhaib från Syrien och Uzoma som flyttat från Nigeria till Kista för att starta om på nytt.

Hur känns det att tvingas fly och ska försöka skapa sig en ny framtid i ett land där man inte kan läsa en enda skylt? Hur kommer man vidare? Hur gör man för att bli en del av det nya samhället?

Den nya poddserien Sensommar tar vid där sommar i P1, ett av Sveriges allra populäraste radioprogram, slutar. Den största skillnaden är att de som pratar i Sensommar inte har befintliga plattformar, har betydligt svårare att göra sin röst hörd, och vill etablera sig på den svenska arbetsmarknaden.

“Nu när semestern glider över i arbete vill vi ge alla en möjlighet att lyssna på människor med helt andra livsöden, som har betydligt svårare att komma till tals. Vi vet att majoriteten av nya arbetsmöjligheter sker via kontakter eller referenser. Detta blir förhoppningsvis en plattform för de medverkande att visa vilka de är för framtida, potentiella arbetsgivare”, säger Leo Sjökvist, Head of PR & Business Development Manager på Just Arrived.

Sensommar består av fem avsnitt på mellan 10 och 15 minuter. I varje avsnitt berättar en person om varför och hur de kom till Sverige, och hur deras liv ser ut just nu.

”Jag hade nyss flytt från Syrien till Sverige. Jag var 16 år och gick omkring i Uddevalla och försökte prata knagglig engelska och ännu knaggligare svenska för att göra mig förstådd. Jag visste inte hur man skulle göra för att stå i kö eller hur man skulle bete sig på en buss. Jag kände mig som en idiot”, inleder Suhaib Hurani, som lyckades ta sig från inbördeskriget i Syrien, sitt avsnitt med.

Mar Chernysh flydde från krigets Ukraina i vintras. Innan Rysslands invasion studerade han medicin och arbetade vid sidan av studierna som Ortopedkirurg-assistent. Mar tog examen i våras och hoppas kunna använda sina erfarenheter även i Sverige.

”When there were five kilometres left, I decided to leave the truck and go the last distance by foot. Up until this point, I had been almost pragmatic. It’s something I’ve learned from working in the hospital. When there’s trauma, you can’t get emotional. You just need to focus on what’s in front of you. And in front of me now was the Hungarian border”, berättar Mar Chernysh.

”I Sverige finns det stor efterfrågan på arbetskraft. Och vi tänker göra vad vi kan för att nyanlända lättare ska få jobb här, oavsett varför de hamnade i just Sverige. Något som alla har glädje av: arbetssökande, arbetsgivare och samhället i stort. Förhoppningsvis kan de fem livsödena i Sensommar bidra till ökad förståelse för det”, säger Leo Sjökvist, Head of PR & Business Development på Just Arrived.

Ett avsnitt publiceras varje dag måndag-fredag v.35. Avsnitten finns här:

Spotify, sök på Sensommar.

Just Arrived grundades i samband med flyktingkrisen 2015. Idén grundar sig i att all ny kompetens som kommer till Sverige är av stort värde. Sedan dess har vi träffat tusentals talanger från hela världen som kommit till Sverige av vitt skilda anledningar. Vi är experter på att validera och matcha dessa individer med progressiva företag. Vi fortsätter arbeta enligt vår övertygelse att det är viktigt för både individ och samhälle att vi lyckas ta vara på människors talang och ambitioner.

Senaste pressmeddelandena från Just Arrived

Eventet ”Vi är här nu” besöktes av över 500 nyanlända för att träffa framtida arbetsgivare.5.9.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Företagsledare utmanar varandra för att utrikes födda ska hitta jobb5.7.2021 10:44:01 CEST | Pressmeddelande