Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Seriefinalen mellan två olika världar

När Djurgården tar emot Fryshuset är det på sida 377-språk "seriefinal i Superettan". Men där tar alla likheter med gammal hederlig svensk sportrapportering slut. Imorgon spelas matchen som är upp-och-ner-vända världen för en vanlig Sportsvensson.

Foto: Anders Tillgren

I basketens värld, som är oerhört stor men på något sätt ändå osynlig i Sverige, är ett stormöte på gång. En anrik förening ställs mot en kaxig uppkomling i seriefinalen i Superettan. Föreningarnas namn är två av Sveriges mest välkända varumärken, Djurgården och Fryshuset.

Vän av ordning associerar naturligtvis den anrika föreningen till Djurgården och den kaxiga uppkomlingen till Fryshuset. Egentligen är det tvärtom. Fryshuset har sitt ursprung i KFUM Söder Basket som grundades när de bara var baltiska flyktingar som spelade basket i Sverige, innan Svenska Basketbollförbundet grundades.

Djurgården har precis startat sin resa inom basketen och siktar på att gå upp i SBL i år, men har högre planer än så. Klubbdirektör Goran Popov har värvat ihop ett väldigt starkt lag med spelare som amerikanen Germain Jordan, guarden Brandon Barton och den serbiske forwarden Lazar Radosavljevic - alla med bakgrund som proffs i högre ligor. Som coach finns Charles Barton, fd förbundskapten för både Sverige och Danmark och coach för Maccabi Tel Aviv, AEK Aten och Frankfurt Skyliners.

Uppkomlingen Djurgården står för kvalitet, har ekonomi att köpa in kvalitet och satsar stenhårt på att gå upp. - Vi ska ut i Europa efter SBL, säger klubbdirektör Popov som med varumärket Djurgården har en annan plattform att stå på än hans tidigare SBL-äventyr med Stockholm Eagles.

I Fryshuset är tongångar helt motsatta. - Vi skiter i tabellen, säger coachen Magnus Wihlborg. För att strunta i resultat måste man ändå tillstå att det har gått rätr bra för Fryshuset. Fem raka segrar och en förlust innebär att man toppar den tabell man struntar i. Istället ligger Fryshusets fokus på att utveckla spelare, nästan alla har drömmen om att åka till college i USA och få en utbildning betald. Därefter väntar förhoppningsvis proffslivet. Kl 07:00 är alla ombytta och klara för att köra dagens första träning, Wihlborg lägger regelbundet upp videos på Facebook som visar hur hårt laget tränar.

Hittills har Fryshusets snabbhet och styrka betalat av sig. De fullkomligt dominerar returtagningen i Superettan. - Det har varit som en förssäong där vi har fokuserat på fysik och att få ihop laget, nu kan vi gå över till det taktiska, säger Wihlborg.

Om taktiken räcker för att rubba Djurgårdens stjärnspelare återstår att se. Det blir hur som helst en härlig fight mellan två motståndare som inte kunde vara mer olika - det de har gemensamt är att det är fantastiskt bra basketlag.

Superettan herr, 7 november kl 19:00 i Brännkyrkahallen

Djurgården - Fryshuset

För ackreditering:

kansliet@djurgardenbasket.se

För tabell, resultat, statstik och mycket mer:

www.superettanherr.se

Foto: Anders Tillgren

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Basketen flyttar in till skolgårdar i Skåne7.11.2018 17:12Pressmeddelande

Projektet Hemmaplan är ett samarbete mellan Skånes Basketdistriktförbund och Svenska Basketbollförbundet, och vänder sig till barn i Skåne som idag står längst bort från att delta i en idrottsförening. Projektet är ett av totalt elva idrottsprojekt som får dela på 3 995 000 kronor från Framåtfonden. Gemensamt för alla projektidéer är att de involverar nya former av fysisk aktivitet, något som bedömts som viktigt för att bryta mönster och få fler i rörelse.