Serieindelning förbundsserier 2020/2021 - beslut imorgon

Imorgon, den 26 mars kl 10:00, kommer Svenska Basketbollförbundet att meddela serieindelningen för förbundsserierna säsongen 2020/2021. Vilka lag som spelar i SBL herr, SBL dam, SBL Rullstol, Superettan herr samt Basketettorna kommer då att offentliggöras.

Beslutet kring serieindelning för nästa säsong bereds av Tävlingsutskottet (TU) och fattas av Förbundsstyrelsen. Det kommer att meddelas på Svenska Basketbollförbundets hemsida, www.basket.se, samt skickas ut som pressmeddelande.

Besluten kring serieindelning bygger på de förutsättningar som råder just nu och på de uppgifter som lagen har skickat in vid ansökan och i efterföljande kommunikation med SBBF.

Svensk Basket växer – ökning med 13%5.6.2020 14:51:21 CESTPressmeddelande

Antalet registrerade basketspelare i Sverige växte med 13% det senaste året. Siffran bekräftar den ökande popularitetstrend som basketen sett i olika undersökningar, tittarsiffror och publiktillströmning på landskamperna. – Att vi blir fler basketspelare är det viktigaste strategiska målet vi har så dessa siffror är oerhört glädjande, säger generalsekreterare Johan Stark. Idag finns 35 198 licensierade eller registrerade basketspelare i Sverige.