Serieutredningen föreslår direkt upp – och nedflyttning mellan SHL, HockeyAllsvenskan och HockeyEttan

I dag har Ola Lundberg presenterat sitt förslag på hur seriesystem och modell för upp- och nedflyttning i SHL, HockeyAllsvenskan och HockeyEttan bör se ut framöver. Utredningens förslag till ändringar ska hjälpa till att förflytta svensk ishockey i riktningen mot den gemensamma visionen om "Sveriges mest engagerande idrott". Utredningen föreslår en direkt upp- och nedflyttning mellan SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan. Efter en grundserie spelas ett slutspel där vinnaren går direkt upp till SHL eller Hockeyallsvenskan. De två sista lagen i grundserien spelar ett play-out i bäst av sju matcher där förloraren degraderas till serien under.

Svenska Ishockeyförbundet (SIF) beslutade i januari 2018 att ge Ola Lundberg i uppdrag att utreda om nuvarande seriesystem och modell för upp- och nedflyttning mellan Svenska Hockeyligan (SHL), Hockeyallsvenskan (HA) och Hockeyettan (HE) behöver förändras och hur de ändringarna i så fall bör se ut. Samtliga ligaorganisationer har ställt sig bakom behovet av en utredning och även direktiven arbetades fram i samverkan mellan ligaorganisationerna och SIF.

– Svensk ishockey står sig stark. Vi har en i stora delar fungerande svensk modell som över tid har bidragit till att våra föreningar, ligor och spelare på elitnivån har utvecklats till den allra högsta nivån. Men precis som all verksamhet måste man kontinuerligt se över om något behöver förändras och bli ännu bättre, säger Anders Larsson, ordförande i Svenska Ishockeyförbundet.

– Detta har varit ett av de mer spännande och utmanande uppdrag jag haft. Det är komplexa och inte sällan laddade frågor om hur serier och kval ska se ut och det är så klart något som engagerar alla som är en del av eller följer ishockeyn, säger Ola Lundberg.

De viktigaste egenskaper ett seriesystem och en modell för upp- och nedflyttning bör leva upp till, har tydligt utkristalliserats i analys och samtal med föreningarna i SHL, HA och HE. Serier och kval måste vara engagerande, okomplicerade, i någon mening likformiga, utmanande, transparenta och framförallt sportsligt kvalificerande.

– För mig har det blivit tydligt att för många delar i dagens system inte lever upp till de viktiga egenskaperna som ett seriesystem och en modell för upp- och nedflyttning bör ha. De förslag jag formulerat ska göra det lätt att förstå och skapa ett än större engagemang hos ännu fler. Drömmen om avancemang får inte stanna vid en dröm, utan ska vara ett konkret resultat av en sportslig prestation. Jag föreslår därför en direkt upp- och nedflyttning av ett lag mellan SHL och Hockeyallsvenskan, och mellan HockeyAllsvenskan och HockEyettan. Efter en grundserie spelas ett slutspel där vinnaren går direkt upp till SHL eller HockeyAllsvenskan. De två sista lagen efter grundserien spelar ett play-out i bäst av sju matcher där förloraren degraderas till serien under, säger Ola Lundberg.

Utredningen kommer nu att skickas ut till Svenska Ishockeyförbundets distrikt, föreningarna i SHL, HockeyAllsvenskan och HockeyEttan samt ligaorganisationerna SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan.

– Vi vill hämta synpunkter på Olas förslag från Hockeysverige. Efter att remisserna har kommit in i början av februari 2019 kommer förbundsstyrelsen att arbeta fram ett förslag till förbundsmötet 2019. På förbundsmötet den 15 juni 2019 ska beslut om eventuella förändringar tas och dessa förändringar kan tidigast börja gälla säsongen 2020/2021, säger Anders Larsson.

Läs hela utredningen på Svenska Ishockeyförbundets hemsida.

Abonnera på våra pressmeddelanden.