Serneke planerar Malmös smartaste boende i Hyllie

Malmö stad har beslutat om en markreservation åt Serneke i stadsdelen Hyllie. Sernekes planerade bostäder, som görs i samarbete med E.ON blir nästa generations energihus – ett smart hus som genererar mer energi än det använder.

Det smarta energiboendet i kvarteret Solkvarteret i Hyllie skapas tillsammans med energibolaget E.ON och deras senaste forskning och erfarenheter från bland annat Energihuset i Västra Hamnen.

– Genom minimerad energiförbrukning och lokalt producerad energi från solceller, ska vi skapa Malmös mest klimatsmarta boende. Vi planerar dessutom för en rad andra spännande energilösningar, som till exempel att låta hissarna generera el vid användning, att använda elbilar för att lagra energi och att koppla upp hela fastigheten för att styra, mäta och optimera el och värme. Alla tekniska lösningar ska utgå från de boendes behov och underlätta en hållbar livsstil, säger Peter Jonsson, chef för Hållbar Stadsutveckling på E.ON.

Serneke tilldelas en byggrätt som omfattar 6 500 kvadratmeter BTA i planområdet Solkvarteren. Byggrätten avser bostäder i flerbostadshus med upplåtelseformen bostadsrätt.

– Vi vill alltid skapa boenden som är långsiktigt hållbara såväl ekonomiskt, ekologiskt som socialt. I Solkvarteret ska vi skapa Malmös absolut smartaste boende kopplat till den senaste teknik

som finns att tillgå, säger Jonas Håkansson, regionchef på Serneke Projektutveckling.

Den i Tekniska nämnden beslutade markreservationen är första steget mot en markanvisning.

En beräknad byggstart kan bli 2019 vilket innebär att byggnaderna preliminärt kan stå färdiga med början 2021.

För mer information, kontakta:

Peter Jonsson, Chef Hållbar Stadsutveckling, E.ON

peter.jonsson2@eon.se

Jonas Håkansson, regionchef Syd Serneke Projektutveckling

jonas.hakansson@serneke.se

E.ON bjuder in till diskussion kring hållbara energilösningar under Nordic Clean Energy Week21.5.2018 10:03Pressmeddelande

Den 21–25 maj samlas globala beslutsfattare i Öresundsregionen för att diskutera hållbar energi under Nordic Clean Energy Week, en mötesplats för energiministrar, näringsliv, forskning, civilsamhälle och internationella organisationer. E.ON deltar och delar med sig av erfarenheter kring smarta nät, innovation, hållbara transporter och omställningen till 100 procent återvunnen och förnybar energi.

Parkering Malmö och E.ON har skapat 100 nya laddpunkter för elbilar i Malmö17.5.2018 06:00Pressmeddelande

Samarbetsprojektet - Ladda för ett hållbart Malmö - som drivits av Parkering Malmö och E.ON är nu slutfört. Detta har resulterat i 100 nya publika laddpunkter för elbilar i Malmö. Laddpunkterna har installerats i Parkering Malmös parkeringsanläggningar samt på några markparkeringsytor som bolaget förvaltar. Projektet är ett led i det hållbarhetsarbete som både Parkering Malmö och E.ON fortsatt kommer att driva.