Serviceföretagen tecknar avtal om korttidsarbete

Almega Serviceföretagen och Fastighetsanställdas Förbund har idag tecknat en överenskommelse om så kallat korttidsarbete för fyra olika branscher, bland annat för städföretagen.

Marcus Lindström.

- Det är glädjande att Fastighetsanställdas Förbund vill ta ansvar tillsammans med oss för att hjälpa medlemsföretagen och deras anställda som har det mycket svårt just nu, kommenterar Marcus Lindström, förhandlingschef på Almega Serviceföretagen.

- Min förhoppning är att fler fackförbund följer efter och tecknar avtal om korttidsarbete med förbunden inom Almega, säger Marcus Lindström.

Avtalet innebär att företagen med stöd av lagen om korttidsarbete tillfälligt kan dra ned på arbetstiden för de anställda, samtidigt som staten är med och täcker kostnaden för delar av de anställdas lön.

- För många företag är alternativet att säga upp personalen, eller i värsta fall gå i konkurs. Vi hoppas att detta kan bidra till att fler företag överlever Corona-krisen, och att fler anställda får behålla jobben. Men det är viktigt att komma ihåg att detta är bara en av många åtgärder som krävs, så som situationen ser ut just nu, säger Marcus Lindström.

Marcus Lindström.

Bra att korttidsarbete omfattar hela tjänstesektorn2.4.2020 16:14:11 CESTPressmeddelande

Idag har riksdagen fattat beslut om att införa ett nytt system med korttidsarbete. I de ursprungliga skrivningarna av lagen omfattades inte hela tjänstesektorn. I beslutet som klubbats av riksdagen är detta ändrat och såväl konsulter, bemanningsföretag, vård- och omsorgsföretag, utbildningsföretag, upphandlad trafik och statliga bolag omfattas nu av systemet. Almega och våra åtta förbund har varit pådrivande bakom detta och välkomnar beslutet.

Almegas krav till statsministern27.3.2020 15:22:07 CETPressmeddelande

Under fredagen träffade Almegas vd Thomas Erséus statsminister Stefan Löfven tillsammans med ledande företrädare för Svenskt Näringsliv och representanter från flera fackförbund. Thomas Erséus presenterade vilka åtgärder som krävs för att stävja krisen i tjänstesektorn. Några saker som lyftes under mötet var fler åtgärder för att rädda jobb och företag, att det offentliga ska hålla sina ingångna avtal med näringslivet och vikten av ett öppet samhälle mot bakgrund av coronaviruset.