Service­företagen tecknar överenskommelse om korttidsarbete

Almega Serviceföretagen och Fastighetsanställdas Förbund har idag tecknat en överenskommelse om så kallat korttidsarbete för fyra olika branscher, bland annat för städföretagen.

Marcus Lindström, avtalsansvarig Almega Serviceföretagen

– Det är  glädjande att Fastighetsanställdas Förbund vill ta ansvar tillsammans med oss för att hjälpa medlemsföretagen och deras anställda som har det mycket svårt just nu, kommenterar Marcus Lindström, förhandlingschef på Almega Serviceföretagen.

Marcus Lindström hoppas nu att fler fackförbund följer efter och tecknar avtal om korttidsarbete med förbunden inom Almega.

Avtalet innebär att företagen med stöd av lagen om korttidsarbete tillfälligt kan dra ned på arbetstiden för de anställda, samtidigt som staten är med och täcker kostnaden för delar av de anställdas lön.

– För många företag är alternativet att säga upp personalen, eller i värsta fall gå i konkurs. Vi hoppas att detta kan bidra till att fler företag överlever Corona-krisen, och att fler anställda får behålla jobben. Men det är viktigt att komma ihåg att detta är bara en av många åtgärder som krävs, så som situationen ser ut just nu, säger Marcus Lindström.

Marcus Lindström, avtalsansvarig Almega Serviceföretagen

Almega Service­företagen är bransch- och arbetsgivar­organisationen för landets service­företag, där branscherna facility management, fönsterputs, hemservice, sanering och städ ingår. Totalt har föreningen cirka 1 250 medlems­företag som tillsammans sysselsätter över 55 000 personer.

Hygienlyft i offentlig sektor fattas den nya budgeten21.9.2020 15:37:21 CESTPressmeddelande

Korttidspermitteringar har inte räckt till för städ- och servicebranschen16.9.2020 07:31:00 CESTPressmeddelande