Serviceföretagen träffar kollektivavtal med Unionen och Ledarna

Serviceföretagen inom Almega har idag tecknat nya kollektivavtal för tjänstemännen i serviceentreprenad- och specialserviceföretag med fackförbunden Unionen och Ledarna. De nya avtalen sträcker sig över 29 månader med löneökningar och ökade pensionsavsättningar om totalt 5,4 %.

Kajsa Eldin, ansvarig förhandlare Almega Serviceföretagen.

– Det har varit roligt att tillsammans med Unionen och Ledarna utveckla avtalen, så vi nu har fått modernare kollektivavtal som är bättre anpassade för våra branscher, säger Kajsa Eldin, ansvarig förhandlare Almega Serviceföretagen.

Löneavtalet med Unionen innebär löneökningar med 2,9 % från den 1 november 2020 och 1,8 % från den 1 april 2022. Löneavtalet med Ledarna är ett s.k. sifferlöst avtal som löper tillsvidare. Premieavsättning till flexpension ökar under avtalsperioden med 0,3 % den 1 november 2020 och ytterligare 0,4 % den 1 april 2022.

Avtalen omfattar omkring 1000 företag som verkar inom serviceentreprenad- och specialservicebranschen.

Almega strävar efter de bästa förutsättningarna för både företagare och medarbetare. Att erbjuda attraktiva villkor är avgörande för tjänsteföretagens framgång. Tillsammans skapar vi en bra arbetsmarknad: under avtalsförhandlingarna, men framförallt varje dag på arbetsplatserna i samtal mellan företagare och medarbetare. I avtalsrörelsen 2020 tecknar Almega sammanlagt 130 avtal, flest av alla arbetsgivarorganisationer.

Kajsa Eldin, ansvarig förhandlare Almega Serviceföretagen.