SEVÄRT MODE: Specsavers x maxjenny! Fashion Week Stockholm

Specsavers är huvudsponsor av Fashion Week Stockholm 2018 och vill med sitt engagemang få fler att upptäcka glädjen i en varierad glasögongarderob. För att skapa synlighet och visa upp årets glasögonmode lanseras det nya designsamarbetet mellan Specsavers och maxjenny! under Fashion Week i augusti.

Maxjenny, en Köpenhamnsbaserad modedesigner, är själv glasögonbärare och hennes kreationer domineras av starka färger och djärva intryck, något som Specsavers tycker återspeglas i deras kollektioner.

Maxjenny har skapat en kapselkollektion med unika designplagg för Specsavers. Syftet är att visa hur glasögon lätt blir en given accessoar, men även på ett djupare plan engagerar med sevärt mode. Maxjenny har hämtat inspiration från optikerns klassiska syntavla och hennes tanke är att man genom hennes mönster kan testa sin egen syn.

Syntavlans grafiska element ligger klart integrerade bland de färgerna som jag använt som bakgrund. Jag hoppas kunna ge ett optiskt uppvaknande och för mig är mina glasögon alltid pricken är i:et på en outfit, säger Maxjenny.

Mönstret som Maxjenny har tagit fram har applicerats på hennes mest ikoniska plagg. Färgerna är valda för att ytterligare lyfta visningen som anordnas på Nordiska Kompaniet i Stockholm den 30 augusti.

Pressmaterial skickas via Wetransfer. Frågor om Specsavers mejlas till malin@polhem.com

sig i Sverige 2004 och har idag drygt 113 butiker.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

100 000 svenskar omedvetet drabbade av lömsk ögonsjukdom8.3.2019 08:30:00 CETPressmeddelande

100 000 svenskar vet inte om att de bär på den lömska folksjukdomen glaukom (grön starr). På söndag inleds Världsglaukomveckan och det viktigaste budskapet är att kolla ögonen i tid. Något som författaren Denise Rudberg, Specsavers ögonhälsoambassadör är i högsta grad medveten om: – Min mormor drabbades och jag märkte hur det påverkade hennes livskvalitet, jag går och kontrollerar mina ögon regelbundet, säger hon.

Inför sportlovet: 2 av 3 svenskar skyddar ej ögonen med solglasögon på vintern24.1.2019 10:34:02 CETPressmeddelande

Solens UV-strålar kan på sikt orsaka ögonsjukdomar, och vintersolen kan vara ännu mer skadlig än under sommarhalvåret. Men 2 av 3 svenskar, 65 procent, skyddar inte sina ögon med solglasögon under soliga vinterdagar. – Vi behöver lära oss att ögonen, precis som huden, behöver skydd mot solen och det gäller även vintertid, säger Caroline Schiller, produktchef och optiker på Specsavers, som också ger tips på hur man skyddar sina ögon på vintern.