Sex filmer nominerade till Svenska kyrkans filmpris

29 januari invigs den 44:e upplagan av Göteborg Film Festival, som i år blir digital. Sex filmer är nominerade till Svenska kyrkans filmpris Angelos. Svenska kyrkan är också medarrangör till ett poddsamtal mellan ärkebiskop Antje Jackelén och filosofiprofessor Åsa Wikforss om erfarenheterna av det senaste årets pandemi.
Angelos-statyetten skapad av Erland Forsberg. Foto: Mikael Ringlander.

Svenska kyrkans filmpris delas i år ut för tjugonde gången. Priset ska gå till en film som håller hög konstnärlig kvalitet samtidigt som den levandegör existentiella frågor. Den ska också gå att använda i kyrkligt filmarbete.

Pristagaren får förutom 50 000 kronor också ta emot statyetten Angelos, skapad av Erland Forsberg. Vinnaren av Svenska kyrkans filmpris presenteras i samband med filmens premiärvisning under festivalen.

Nominerade till Svenska kyrkans filmpris 2021
SWEAT
Magnus Von Horn

TIGRAR
Ronnie Sandahl

PLEASURE
Ninja Thyberg

IN I DIMMAN
Maciej Kalymon

BE MY VOICE
Nahid Persson

KNACKNINGAR
Frida Kempff

Juryn för Svenska kyrkans filmpris 2021
Gabriela Pichler, manusförfattare och filmregissör boende i Göteborg. Hon har gjort långfilmerna Äta sova dö och Amatörer (som bl.a vann Svenska kyrkans filmpris 2018) och teater såsom Rött kort på Backa Teater.

Jakob Wirén, docent i systematisk teologi och ärkebiskop Antje Jackeléns teologiska sekreterare. I sin forskning arbetar han med religionsdialog och religionsmöten.

Bengt Toll, konsult med lång erfarenhet av filmarbete i Sverige och Europa, bland annat som vd för Svenska filminstitutet, styrelseordförande för Göteborg Film Festival och som medlem i Europeiska Filmakademien.

Mikael Ringlander, juryns ordförande. Präst, tidigare pressfotograf, och projektledare för Svenska kyrkans arbete på Göteborg Film Festival. Även programansvarig för Svenska kyrkans arbete på Bokmässan i Göteborg.

Poddsamtal utifrån festivalens huvudfokus
Huvudfokus på årets filmfestival är ”Sociala distanser”. Ett antal filmer utforskar på olika sätt följderna av det senaste årets pandemi, hur den begränsat men också lett till nya uttryck för gemenskap och kreativitet. Utifrån det fokuset arrangerar också Svenska kyrkan i samarbete med Göteborg Film Festival ett samtal mellan ärkebiskop Antje Jackelén och filosofiprofessorn och ledamoten i Svenska Akademien Åsa Wikforss. Samtalet utgår från frågor som: vilka lärdomar, insikter och erfarenheter kan vi ta med oss från pandemin? Och hur ska vi göra för att inte glömma bort detta när livet kanske ska bli "som vanligt” igen.

Samtalet leds av Camilla Larsson, programchef för seminarier på Göteborg Film Festival. Det kommer att finnas på Göteborg Film Festival Podcast från 1 februari och läggs även ut på Svenska kyrkans webbplats.

Ärkebiskopen är aktuell med boken Otålig i hoppet – teologiska frågor i pandemins skugga och Åsa Wikforss är författare till boken Alternativa fakta – om kunskapen och dess fiender.

Göteborg Film Festival 2021 pågår 29 januari- 8 februari.

Läs mer om Svenska kyrkans filmpris och de nominerade filmerna.

Angelos-statyetten skapad av Erland Forsberg. Foto: Mikael Ringlander.