Schibsted

Sex konkreta förslag – här är framtidens medier enligt unga innovatörer

Dela
Idag lanserar Schibsteds och Stiftelsen Tinius gemensamma inkluderingslabb IN/LAB sajten ”What if the news…?”. Syftet är att skapa förståelse för varför många unga idag upplever att traditionella nyhetsmedier inte är för dem – och ge exempel på innovativa lösningar som skulle kunna vända trenden. ”Vi måste prata med, inte om, de vi vill nå”, säger Belenn Bekele, Community Researcher på IN/LAB.
Deltagarna i News Changemaker-programmet jobbade tillsammans i 10 veckor
Foto: Emma-Sofia Olsson/Schibsted
Deltagarna i News Changemaker-programmet jobbade tillsammans i 10 veckor Foto: Emma-Sofia Olsson/Schibsted

Schibsted News Media och Stiftelsen Tinius innovationslabb IN/LAB har under hösten samlat en grupp unga från Stockholms ytterstadsområden i ett program kallat ”News Changemaker Program”. Syftet har varit att förstå traditionella mediers utmaningar att nå grupper som i växande grad undviker nyheter. Men gruppen har också haft ett uppdrag: att ta fram produktidéer som kan göra att fler unga känner förtroende för redaktionella medier och upptäcker styrkan med en fri och oberoende journalistik. 

Under News Changemaker-programmet har deltagarna, 10 ungdomar mellan 16-18 år, tagit fram sex stycken idéer för framtidens nyheter. Koncepten utforskar spännande teknologiska möjligheter och inkluderar bland annat en AI-driven “nyhetsterapeut”, tidsbegränsning av nyhetskonsumtion, och medborgar-verifiering av nyheter. 

Idag lanseras samtliga förslag på hemsidan “What if the news…?” tillsammans med processen bakom dem.

– Genom att bjuda in unga till en samskapande process har vi lyckats få fram möjliga nyhetsupplevelser som gruppen själva skulle vilja ta dela av. Vi har så mycket att vinna på att prata med, inte om, de grupper som av olika anledningar står långt bort ifrån traditionella medier idag men som vi vill nå i framtiden, säger Belenn Bekele, Community Researcher på IN/LAB och projektledare för programmet. 

Programmet har genomförts i samarbete med fritidsgården Fritiden i Hallonbergen, Sundbyberg. 

– Det har varit värdefullt för oss att få ge ungdomarna en möjlighet att påverka. Det har också varit en rolig upplevelse att arbeta tillsammans med en så pass stor aktör för att skapa nya idéer för framtiden , säger Hermon Gebre Tensaye, Fritidsledare på Fritiden. 

Koncepten har illustrerats av Marien Singbo,  3D-artist. 

– Vi har velat förstå dessa ungdomars upplevelse av dagens nyhetsmedier, för att sen vända problem till lösningar. Detta är långt ifrån den klassiska processen för produktutveckling, men vi är övertygade om att de spekulativa koncept som kommit ur processen kan väcka både nya tankar och handlingskraft som gör nyhetsmedierna mer tilltalande för fler grupper i samhället, säger Agnes Stenbom, Head of IN/LAB.

Röster från deltagarna: 

“De här var något jag inte trodde jag skulle ta del av men allt kan verkligen hända.”

“Det har varit väldigt roligt och man fick även sin röst hörd.”

“Det har känts lärorikt och roligt att påverka framtiden.”

 

 

För ytterligare information, vänligen kontakta: 
Agnes Stenbom, Head of IN/LAB. E-post:agnes.stenbom@schibsted.com 
Belenn Bekele, Community Researcher. E-post:belenn.bekele@schibsted.com  

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Deltagarna i News Changemaker-programmet jobbade tillsammans i 10 veckor
Foto: Emma-Sofia Olsson/Schibsted
Deltagarna i News Changemaker-programmet jobbade tillsammans i 10 veckor Foto: Emma-Sofia Olsson/Schibsted
Ladda ned bild
Foto: Emma-Sofia Olsson/Schibsted
Foto: Emma-Sofia Olsson/Schibsted
Ladda ned bild
Foto: Emma-Sofia Olsson/Schibsted
Foto: Emma-Sofia Olsson/Schibsted
Ladda ned bild

Länkar

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. IN/LAB är ett innovationslabb grundat 2022 med ambitionen att nå dem som idag inte litar på och/eller inte konsumerar oberoende nyhetsjournalistik. Bakom initiativet står Schibsteds nyhetsdivision News Media och Stiftelsen Tinius. IN/LAB är en förkortning för Inclusion Lab.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye