Sex nomineringar för Film i Västs samproduktioner till European Film Awards

Thomas Vinterbergs Trollhätteinspelade film Druk har som en av fem filmer nominerats till European Film vid European Film Awards. Vinterberg är också nominerad till regipriset och tillsammans med Tobias Lindholm är han nominerad till manuspriset. Mads Mikkelsen, som spelar huvudrollen, är nominerad som Bästa manliga skådespelare. Maria Sødahl är nominerad till Bästa regissör för sin film Leva på hoppet där Andrea Bræin Hovig nominerats till Bästa kvinnliga skådespelare. Druk är inspelad i Trollhättan, Vänersborg och Vargön och Leva på Hoppet i Studio Fares i Trollhättan.

European Film Awards hålls i Berlin den 12 december och fram tills dess ska de 3 800 medlemmarna i EFA rösta.

Leva på hoppet vann pris vid filmfestivalen i Berlin och är inspelad i Studio Fares i Trollhättan. I huvudrollerna ser vi Stellan Skarsgård och Andrea Bræin Hovig. Filmen är skriven och regisserad av Maria Sødahl, vars egna upplevelser ligger till grund för berättelsen. Filmen är producerad av Thomas Robsahm, Motlys i samproduktion med  Zentropa Sweden (Lizette Jonjic) och Film i Väst.

Druk har sett av över 720 000 på dansk bio och kvalitetsstämpades med Cannes Label 2020. Den har också visats på en lång rad festivaler runt om i världen, bland annat London, Toronto och San Sebastian, där den också prisbelönades.

Druk handlar om Martin (Mads Mikkelsen) som till vardags undervisar på en gymnasieskola. Eleverna har tröttnat på hans brist på energi och entusiasm. När hans vän Nikolaj, också lärare på skolan, presenterar en norsk filosofs tes om att människan är född med en för låg alkoholhalt i blodet, ungefär 0,5 promille, bestämmer sig Martin och hans tre vänner, tillika kollegor för att se om denna teori verkligen håller. Kan detta öka deras kreativitet och sätta färg på tillvaron? Inledningsvis löper allt på bra men även om alkohol må ha lett till fantastiska resultat i världshistorien så har den också lett till allvarliga följder.

I filmen finns flera av de skådespelare som också medverkat i Thomas Vinterbergs tidigare internationella succér Jakten och Kollektivet:  Mads Mikkelsen, Thomas Bo Larsen, Magnus Millang och Lars Ranthe och han har skrivit manus tillsammans med Tobias Lindholm.

Film i Väst är en av Europas mest framgångsrika regionala filmfonder och efter Svenska Filminstitutet näst största finansiären av svensk film och TV-drama. Sedan starten 1992 har Film i Väst samproducerat fler än 1 000 svenska och internationella långfilmer, TV-drama, dokumentär- och kortfilmer. Samproduktionerna har vunnit Oscar, Golden Globe, Emmy och European Film Awards. Även på världens främsta filmfestivaler som Berlin och Cannes har Film i Västs samproduktioner varit framträdande. Film i Väst är en del av Västra Götalandsregionen, Sveriges ledande filmregion.

Michel Francos film Sundown slåss om ett Guldlejon i Venedig28.7.2021 10:38:12 CEST | Pressmeddelande

Den mexikanske regissören och manusförfattaren Michel Francos film Sundown har tagits ut till huvudtävlan vid filmfestivalen i Venedig. Därmed slåss den om ett av filmvärldens finaste priser, ett Guldlejon. I huvudrollerna ser vi bland andra Charlotte Gainsbourg och Tim Roth. Filmen är postproducerad av Göteborgsbolaget Cloudberry Post och samproducerad med Göteborgsbolaget CommonGround Pictures, Jonas Kellagher, och Film i Väst.

Stjärntrio i rollerna till filmatiseringen av Bränn alla mina brev28.6.2021 10:00:14 CEST | Pressmeddelande

Den unga trion i rollerna som Karin Stolpe, Sven Stolpe och Olof Lagercrantz kommer att gestaltas av Asta Kamma August, Bill Skarsgård och Gustav Lindh. Regissör är internationellt erkända och prisbelönade Björn Runge, filmen är baserad på Alex Schulmans kritikerrosade och bästsäljande bok med samma namn, manus är skrivet av Veronica Zacco. Filmen kommer att spelas in under hösten 2021 i Västra Götaland och på Sigtunastiftelsen i Stockholm.

Trollhätteinspelad film tävlar om en Guldpalm i Cannes3.6.2021 12:04:33 CEST | Pressmeddelande

Joachim Triers film Världens värsta människa har tagits ut i huvudtävlan vid filmfestivalen i Cannes 6-17 juli. Därmed tävlar den om en Guldpalm. Filmen är delvis inspelad i Studio Fares i Trollhättan och samproducerad av Film i Väst och B-Reel Films. Dessutom har Eskil Vogts De oskyldiga och Valdimar Jóhannssons Lamm tagits ut till sektionen Un Certain Regard i Cannes. Båda är postproducerade i Västra Götaland. De tre filmerna distribueras av Triart.

Trollhätteinspelade Apstjärnan av Linda Hambäck uttagen till Annecy International Animation Festival20.5.2021 19:16:18 CEST | Pressmeddelande

Linda Hambäcks nya film Apstjärnan har valts ut i tävlan till Annecy International Animation Festival, världens främsta animationsfestival. Filmen bygger på Frida Nilssons barnbok och bland röstskådespelarna finns Stellan Skarsgård, Pernilla August, Rebecca Gerstmann och Melinda Kinnaman. Filmen är producerad av LeeFIlm i samproduktion med Film i Väst och till stora delar animerad hos Dockhus Animation i Trollhättan under ledning av Mikael Lindbom. Apstjärnan har svensk biopremiär 11 juni.