Sex nomineringar till European Film Awards

Film i Västs samproduktioner Gräns av Ali Abbasi och Borg av Janus Metz har nominerats till sex European Film Awards. Ali Abbasis Gräns har som en av fem filmer nominerats till European Film. European Film Awards avgörs den 15 december i Sevilla i Spanien.

Ali Abbasis Grns, med nominerade Eva Melander (till höger).

– Efter Ruben Östlunds storslam med The Square – också det en av Film i Västs samproduktioner – förra året, så är det kul att se att svensk film fortfarande står sig i europeiska mått. Extra roligt är att både Gräns och Borg är inspelade i Västra Götaland, Skandinaviens ledande filmregion, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Nomineringarna:

Gräns:

• European Film
  • European Director – Ali Abbasi
  • European Actress – Eva Melander
  • European Screenwriter – Ali Abbasi, John Ajvide Lindqvist och Isabella Eklöf

Borg:

• European Actor – Sverrir Gudnason
  • Dessutom är Borg nominerad till European Film Award, Pepole’s Choice Award

I en förhandsnominering med 49 uttagna filmer var också Agnieszka Smoczyńskas Fuga, Lars von Triers The House That Jack Built, Nuri Bilge Ceylans The Wild Pear Tree och Iram Haqs Hva vil folk si uttagna till priset som European Film. De gick inte vidare till slutnomiering.

Här kan du se alla vinster och nomineringar för Film i Västs samproduktioner när det gäller European Film Awards. https://filmivast.se/european-film-awards/

Manus till Gräns är skrivet av Ali Abbasi och Isabella Eklöf tillsammans med John Ajvide Lindqvist, baserat på hans novell med samma namn. Filmen är producerad av Nina Bisgaard, Piodor Gustafsson och Petra Jönsson för Meta Spark & Kärnfilm AB i samproduktion med danska Meta Film Danmark samt Film i Väst, SVT och CPH Filmfund och med stöd av Svenska Filminstitutet. Filmen distribueras av TriArt Film.

Borg är delvis inspelad i Göteborg, med manus av Ronnie Sandahl och är producerad av Jon Nohrstedt och Fredrik Wikström Nicastro på SF Studios. Manus: Svensk distribution: Nordisk Film.

Mer om European Film Awards.

Ali Abbasis Grns, med nominerade Eva Melander (till höger).