Audi

Sex race på nio dagar – final i eldrivna Formel E

Dela
Nio dagar, sex race, tre banlayouter och en ny förare I teamet. Återstarten av Formel E är fylld av utmaningar för Audi Sport ABT Schaeffler. Audi-teamet är redo att kämpa för pokaler och mästerskapstitlar på hemmaplan. Den 5-13 augusti avgörs det eldrivna mästerskapet på Tempelhof i Berlin.
Audi e-tron FE06 #11 (Audi Sport ABT Schaeffler), Lucas di Grassi
Audi e-tron FE06 #11 (Audi Sport ABT Schaeffler), Lucas di Grassi

Audi Sport ABT Schaeffler har tävlat i Formel E sedan starten av serien 2014 och tagit hem över 40 pokaler. Mycket har hänt under åren men sex race på nio dagar på samma plats har aldrig tidigare hänt i internationell motorsport. Den 5-13 augusti avgörs den sjätte säsongen i den eldrivna racingserien.

Efter ett uppehåll på mer än fem månader med anledning av corona-pandemin återvänder Formel E till banan. Mycket är annorlunda när de 24 förarna från hela världen möts i Berlin för avslutningen av den sjätte säsongen. Strikt hygien, färre personer i teamet, inga åskådare eller media tillåts på banan vid den tidigare flygplatsen Tempelhof i Berlin, och podiecermonin är reducerad till ett minimum.

Mästerskapet öppet. 180 poäng att hämta

Tävlingsmässigt har de nio dagarna allt att ge. Maximala 180 poäng kan hämtas hem av de 24 förarna. Med bara 38 poäng som skiljer första från tiondeplats är mästerskapet fortfarande helt öppet. “Jag är ganska säker på att slutställningen i mästerskapet kommer att se helt annorlunda ut än vad den gör nu, säger teamchef Allan McNish. Ytterligare en utmaning är att Formel E kommer att köras på tre olika banlayouter. Banan från tidigare år kommer bara att köras den 8:e och 9:e augusti. Inledningsloppen den 5:e och 6:e augusti körs i motsatt riktning och under finalloppen den 12:e och 13:e augusti kommer banan att göras om helt.  

Mästerskapets mest framgångsrika förare är laddad

Lucas di Grassi är laddad inför nystarten av säsongen. “Pausen har haft sina positiva sidor. Jag har fått mycket tid med min son och familj. Jag har tränat, ätit hälsosamt och tillbringat många dagar med data från säsongens första race – men efter ett tag räcker det och du vill köra igen”, säger brasilianaren. Även om di Grassi bara tagit en pallplats under de första fem racen och nu ligger på en femteplats är han fylld med kämparglöd: “Vi åker till Berlin för att hämta hem titeln – det är mitt absoluta mål.”

Berlin har alltid varit en favorit för den mest framgångsrika föraren i Formel E med totalt 31 pallplatser. di Grassi har stått på podiet fem gånger i Berlin, oftare än någon annan förare och vann förra året. “Vi har många fina minnen från Berlin och det ger dig förstås en positiv känsla”, säger di Grassi.

DTM-mästaren René Rast kör Formel E

Medan Lucas di Grassi har kört 63 race, har hans nya teamkamrat René Rast bara kört ett race 2016 som gästförare för ett annat team och på en helt annan bana. De senaste veckorna har därför varit extremt intensiva för den tvåfaldige DTM-mästaren. “Jag har gjort allt jag kan: utöver tester, analyserat data i timmar, tittat på filmer och tillbringat enormt mycket tid med ingenjörerna” säger Rast. “Det är svårt att ge uttryck för förväntningarna på min debut med Audi, men en sak är säker: Jag vill vara perfekt förberedd och leverera ett bra resultat i Berlin.”

Vid sidan av Formel E kör René Rast i DTM, där han försvarar mästerskapstiteln med Audi. Det innebär att tysken kommer att köra 12 race i två helt olika bilar mellan den 1:a och 23:e augusti. I Formel E körs den hel eldrivna Audi e-tron FE06 och i DTM körs den fyrcylindriga Audi RS 5 DTM.

Utöver fabriksteamet Audi Sport ABT Schaeffler kommer Envision Virgin Racing jaga poäng i två e-tron FEO6 som utvecklats av Audi och teknikpartnern Schaeffler med Sam Bird och Robin Frijns som förare.

Formel E en del av Audis elektrifieringsstrategi

Audis satsningar på motorsport och Formel E har ett tydligt syfte. Erfarenheter från banan accelererar utvecklingen med tekniköverföring till kundbilar – det är en formel som är inristad i Audi’s DNA. Audi Sport är sedan länge en del av Audi tekniska utvecklingsavdelning.  Satsningen på Formel E är också ett led i märkets elektrifieringsstrategi. Fram till 2025 planerar Audi att lansera 20 helt eldrivna modeller.

Tävlingarna i Berlin kommer att köras den 5:e och 6:e, 8:e och 9:e samt 12:e och 13:e augusti.

Samtliga race startar kl. 19.00 och pågår i 45 minuter plus ett varv. All sändningsinformation finns på www.fiaformulae.com.

Fler bilder och mer information om Audi i Formel E

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Audi e-tron FE06 #11 (Audi Sport ABT Schaeffler), Lucas di Grassi
Audi e-tron FE06 #11 (Audi Sport ABT Schaeffler), Lucas di Grassi
Ladda ned bild
Audi e-tron FE06 #11 (Audi Sport ABT Schaeffler), Lucas di Grassi
Audi e-tron FE06 #11 (Audi Sport ABT Schaeffler), Lucas di Grassi
Ladda ned bild
Audi e-tron FE06
Audi e-tron FE06
Ladda ned bild
Formel E, Tempelhof Berlin
Formel E, Tempelhof Berlin
Ladda ned bild
Lucas di Grassi
Lucas di Grassi
Ladda ned bild
René Rast
René Rast
Ladda ned bild
Teamchef Allan McNish
Teamchef Allan McNish
Ladda ned bild
Audi e-tron FE06 #11 (Audi Sport ABT Schaeffler), Lucas di Grassi
Audi e-tron FE06 #11 (Audi Sport ABT Schaeffler), Lucas di Grassi
Ladda ned bild
Audi e-tron FE06 #11 (Audi Sport ABT Schaeffler), Lucas di Grassi
Audi e-tron FE06 #11 (Audi Sport ABT Schaeffler), Lucas di Grassi
Ladda ned bild

Om

Audi
Audi

151 88 Södertälje

08-553 866 50http://www.audi.se
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

 

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Säljstart för eldrivna Audi Q6 e-tron och Audi SQ6 e-tron27.3.2024 13:22:06 CET | Pressmeddelande

Nu går det att beställa Audis senaste teknikspäckade nyheter, eldrivna Audi Q6 e-tron och SQ6 e-tron. Båda modellerna bygger på den nya elbilsplattformem PPE som utlovar både snabb laddning med 800-voltssystem och lång räckvidd på upp till 623 km. Inför säljstarten har Audi satsat på att förenkla bilvalet genom att erbjuda tre välutrustade modellversioner redan från start, Proline, S line och S line Selection, där Proline förväntas bli storsäljaren. De första leveranserna beräknas levereras till kunder under sommaren 2024.

Hållbar och flexibel produktion av Audi Q6 e-tron i Ingolstadt21.3.2024 09:51:45 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första helelektriska modellserien som Audi tillverkar vid huvudkontoret i Ingolstadt. I linje med märkets produktionsstrategi 360factory har Audi integrerat produktionen i redan befintliga strukturer och processer. Sedan den 1 januari 2024 är Ingolstadt också den tredje Audi-anläggningen med nettonollutsläpp1, efter Bryssel (2018) och Győr (2020). Ingolstadt är dessutom den första Audi-anläggningen i Tyskland med eget batterimontage.

Efter starkt räkenskapsår 2023. Audi stärker och utökar produktportföljen.19.3.2024 15:58:32 CET | Pressmeddelande

Audi-koncernen uppnådde under utmanande ekonomiska förhållanden ett robust resultat för räkenskapsåret 2023. Intäkterna ökade med 13,1 procent till 69,9 miljarder euro, rörelseresultatet uppgick till 6,3 miljarder euro och rörelsemarginalen till 9,0 procent. Nettokassaflödet var nästan i nivå med föregående år på 4,7 miljarder euro. Med ett stort antal nya modeller kommer Audi att stärka och utöka sitt produktutbud avsevärt under de kommande åren. Världspremiären för helt eldrivna Audi Q6 e-tron, den första modellen på den nya Premium Platform Electric (PPE), inleder en serie produktlanseringar. Fler än 20 nya modeller planeras för 2024 och 2025.

Upplev Försprång genom teknik. Nya Audi Q6 e-tron18.3.2024 19:04:43 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första serietillverkade modellen på Premium Platform Electric (PPE) och samtidigt nästa steg i företagets omställning till att bli en leverantör av eldriven premiummobilitet. Modellen bjuder inte bara på imponerande kör- och laddningsprestanda, utan även på ökad effektivitet och lång räckvidd på upp till 623 km. Den nya designfilosofin för interiören och den banbrytande tekniken som debuterar i Audi Q6 e-tron inleder nästa kapitel inom elmobilitet för de fyra ringarna och gör Vorsprung durch Technik till en konkret upplevelse varje dag. Med den nya modellserien är det också premiär för elbilstillverkning i Ingolstadt. Audi Q6 e-tron quattro och SQ6 e-tron kan beställas fr.o.m. mars 2024 och levereras till de första kunderna sommaren 2024.

Säljstart för nya Audi A3 i vässad toppform12.3.2024 10:30:07 CET | Pressmeddelande

En omfattande uppgradering för en framgångsrik modell: Audi A3, bilen med vilken Audi 1996 etablerade premiumkompaktklassen, är sportigare, bekvämare och mer digital än någonsin tack vare progressiv design, utökad standardutrustning och nya material och erbjudanden. Appar som kan användas direkt på den digitala skärmen, valbara dagsljussignaturer och möjligheten att när som helst lägga till funktioner on demand möjliggör en hög grad av individualisering. Säljstarten sker nästa vecka med A3 Sportback 35 TFSI S tronic till ett ca-pris på 354.200 kr.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye