Sex välfärdsfack i nytt samarbete utmanar stat och arbetsgivare

Nu måste det bli ordning på kompetensförsörjningen i välfärden. Det kräver sex stycken välfärdsfack av staten och arbetsgivarna i välfärden. Förbunden som företräder 1,2 miljoner anställda bildar nu ett nytt samarbete kallat Facken i välfärden.

Det nya samarbetet sker mellan förbunden. De sex förbunden kommer fortsatt att förhandla löner och allmänna villkor i de konstellationer som finns för det.

Facken i välfärden bildas för att förbättra kompetensförsörjningen i välfärdssektorn.

Det vill de sex förbunden göra med nio tydliga strategier riktade mot regering, riksdag och de arbetsgivare inom välfärden som finansieras av kommuner och regioner. Det handlar om krav på fler vägar in i välfärdsyrkena, hur bättre villkor ska uppnås och att färre ska lämna välfärden av fel skäl.

Facken i välfärden vill få till bättre utbildningsvägar in i välfärdssektorn, att sektorn blir en mer aktiv arbetsmarknadsaktör, samt att regeringen gör ett ”välfärdslyft” genom statliga medel i samverkan med parterna.

”Vi välfärdsfack utgör från och med nu en gemensam kraft mot de allvarliga systemfel vi ser i välfärdssektorn. Den generella välfärdens höga kvalitet och träffsäkerhet är avgörande för att ge oss också trygghet i en orolig tid. Vi har utarbetade medarbetare, underbemanning och detaljstyrning som ger oss allt från vårdköer till social utsatthet och en skola som ger alla barn chansen.”

Det skriver förbundsordförandena för de sex ingående förbunden på DN debatt idag. (https://www.dn.se/debatt/bristerna-i-valfardssektorn-har-blivit-en-kronisk-sjukdom/)

Artikeln är undertecknad av:

Heike Erkers, förbundsordförande Akademikerförbundet SSR

Åsa Fahlén, förbundsordförande Lärarnas Riksförbund

Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande Lärarförbundet

Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision

Malin Ragnegård, förbundsordförande Kommunal

Sineva Ribeiro, förbundsordförande Vårdförbundet.

Kontakt:

Akademikerförbundet SSR, Fredrik Kornebäck, presschef, 070-690 44 23

Lärarnas Riksförbund, pressjour, 08-613 25 55

Lärarförbundet, pressjour, 08-737 69 02

Vision, Maria Martinsson, pressekreterare, 070 655 50 48

Kommunal, pressjour, 010-442 71 30

Vårdförbundet, Pressjour, 070-310 30 09

Kommunal tecknar nytt avtal för räddningstjänstpersonal i beredskap2.5.2022 11:01:00 CEST | Pressmeddelande

Kommunal har tecknat ett nytt avtal för räddningstjänstpersonal i beredskap, en viktig yrkesgrupp i Sveriges totala nationella beredskap. I det nya avtalet tar vi rejäla kliv mot ytterligare förbättrade anställningsvillkor för medlemmarna som är beredskapsanställda inom räddningstjänsten. Bra villkor är avgörande för att möta bristen på yrkeserfaren och välutbildad räddningstjänstpersonal i hela landet.

Kommunal skjuter fram varsel21.4.2022 08:30:09 CEST | Pressmeddelande

Kommunal har på uppmaning av medlarna beslutat att skjuta fram datumet för varsel gällande kollektivavtalet med Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation till den 29 april kl. 09.00. Varslet berör en blockad och en strejk för vissa arbetstagare, dessa åtgärder kommer i så fall träda i kraft samtidigt. Anledningen till att varslet skjuts upp är frågornas ytterst komplicerade natur och för att ge medlarna och båda parter mer tid att nå en lösning i konflikten, detta enligt god sed på svensk arbetsmarknad. - Vi vill hitta en lösning som är bra för medlemmarna i Kommunal. En strejk är alltid en sista utväg och absolut inget vi gör lättvindigt. Nu får vi se om mer tid till medling kan leda till ett bra avtal. Kommunal står fast vid kravet om likvärdiga omställningsmöjligheter som flertalet på svensk arbetsmarknad redan har, utan villkorsförsämringar, säger Johan Ingelskog, avtalssekreterare Kommunal. Fakta om Kommunals varsel Medling fortskrider fram till den 29 april och samtal förs just nu