SFVF förstärker med ny medarbetare

Sedan vi startade 2015 har Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) vuxit med både många nya medlemmar och nya sektioner. I höst stärker vi även upp vår medlemskommunikation med en ny medarbetare. – SFVF har knutit till sig en riktig tungviktare inom fordonsjournalistik – Pierre Kjellin, som kommer att börja som kommunikationsansvarig för SFVF och även arbeta med Fordonsproffs.eu, avslöjar SFVF:s vd Bo Ericsson.

Pierre Kjellin

Pierre Kjellin jobbar som journalist sedan 20 år tillbaka och har i över 13 år bevakat branscher som jord- och skogsbruk, entreprenad- och fordonssektorn och skrivit om allt från jordbruksredskap och skogsmaskiner till lastbilar och bilar. Sedan 2015 har han haft fordonsverkstadsbranschen som sitt främsta bevakningsområde och har skrivit för bland annat tidningarna Motor-Magasinet, Den Moderna Verkstaden och Auto Motor & Sport.

Pierre Kjellin har också ett förflutet som opinionsbildare – ledarskribent och debattredaktör.

– Nu vässar vi klorna ordentligt och med Pierre Kjellin i redaktionen och som kommunikationsansvarig kommer SFVF kunna ta en aktivare roll i debatten och jag är övertygad om att vi kommer att ytterligare lyfta branschtidningen Fordonsproffs, säger SFVF:s vd Bo Ericsson.

– Jag hoppas kunna bidra till att öka SFVF:s redan stora genomslag som branschorgan för Sveriges fordonsverkstäder. Jag tänker också jobba för att göra Fordonsproffs.eu till branschens främsta och mest relevanta informationskanal, säger Pierre Kjellin.

Pierre Kjellin

Verkstäderna vill ha konkurrens på lika villkor1.7.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Verkstädernas kännedom om den konkurrensreglering, EU:s förordning 461/2010, som ger dem rätt att reparera alla bilar och som säkerställer konkurrens samt tryggar konsumenternas valfrihet är inte överväldigande. Trots det anser verkstäderna att det gemensamma lobbyarbete för en fortsatt konkurrensreglering som Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, och Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, driver är bra. Det framgår av den verkstadsenkät, ”Konkurrens på lika villkor – 15 minuter som kan trygga din framtid som verkstad”, som de båda branschföreningarna genomfört.

Autogruppen ansluter sig till Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).23.6.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

- Vi ser positivt på SFVF:s arbete, i dialogen med myndigheter både i Sverige och inom EU. I den turbulenta tid vi lever i, där agentmodeller och återförsäljaravtal förändras, känns det bra att ha en förening med juridisk kunskap till hjälp. Vårt initiativ att ansluta oss till SFVF kommer också underlätta kommunikationen mellan bilägare och Autogruppens kunder, vilket gynnar bägge parter”, säger Mikael Schöld vd för Autogruppen.

MRF, BIL Sweden och Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) är eniga om en kvalitetsstandard för skadeverkstäder.12.5.2021 07:30:00 CEST | Nyheter

Detta innebär att alla plåt- och lackverkstäder nu hamnar under en gemensam branschstandard. - Miljö och kvalitetssystem som Riktlinjer för skadeverkstad och Eurogarant har allt mer vuxit ihop till en standard. Det här underlättar verkligen för vårt gemensamma arbete med att ge skadeverkstäderna ett bra verktyg för att höja sin kvalitet säger Mazdak Haghanipour, Servicemarknadsansvarig på BIL Sweden.