SFVF kräver att det införs ”Läns-tekniker” för gas- och elfordon

En ”Läns-tekniker” ska besitta expertkunskap om metan-, vätgas- och elfordon och ha ett etablerat kontaktnät för att snabbt kunna inhämta teknisk information. Gång på gång har vi haft änglavakt när olyckor har inträffat med den här typen av fordon, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Foto SFVF - Klarabergstunneln i Stockholm

Nu behövs handfasta åtgärder för att minimera riskerna för att Räddningstjänsten, poliser, bärgare, verkstäder, fordonsdemonterare, passagerare, förbipasserande bilister och fotgängare med flera omkommer eller skadas. Vid olyckstillfällen med ett gas- eller elfordon behövs snabbt stöd och hjälp till Räddningsledaren på plats.

Ett tydligt och bra exempel är Klarabergstunneln i Stockholm, där det skedde en allvarlig olycka för tre år sedan, där gjorde man en del misstag. Transportstyrelsen fick i uppdrag av Infrastrukturminister Tomas Eneroth att se över vad som behöver göras för att samma typ av olycka inte ska kunna ske igen.

Transportstyrelsen bjöd in till konferens och SFVF:s Säkerhetsgrupp för fordon (SGF) deltog och var även behjälpliga i arbetet med att ta fram konkreta åtgärder för att minimera risker. Transportstyrelsen avrapporterade arbetet men trots det har inget hänt på tre år, vare sig i Klarabergstunneln eller utanför tunneln, för att minimera risker. Det enda som har hänt i Klarabergstunneln är att ännu en buss kört in i tunneln, men denna gång från ett annat håll. Den här gången var katastrofen mycket nära, eftersom bussen hade minst två skadade fulla metangastankar. Inte ens belysningen släcktes innan bussen drogs ut ur tunneln.

Häromdagen inträffade det återigen en gasbussolycka, denna gång i Göteborg. Även vid detta tillfälle var området som spärrades av runt bussen inte tillräckligt stort. Dessutom fick Räddningsledaren på plats felaktig information och avslutade räddningsinsatsen för tidigt.

Den tekniska utvecklingen går fort. Vid en olycka med metan-, vätgas- eller elfordon är oftast händelseförloppet snabbt och därför måste en snabb insats kunna stödjas av en kunnig expert på dessa typer av fordon som bör finnas länsvis, säger Bo Ericsson.

Vi bör också införa en märkt eller färgad nummerplåt för el- och gasfordon. I och med att händelseförloppet är snabbt måste Räddningstjänsten, polisen med flera snabbt kunna se att det är ett gas- eller elfordon, vilket inte är så lätt vid kraftig rökutveckling.

Om det börjar brinna i ett garage, på en verkstad eller på gatan förväntar vi oss att det kommer en Räddningstjänst som har rätt förutsättningar att rädda oss. Sedan 2015 har Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) varit med i arbetet för att ta fram vägledning för Räddningstjänsten, blåljuspersonal, verkstäder, bildemonterare med flera. Vägledningen är avsedd att användas som stöd för Räddningstjänsten när de ska hantera gasdrivna fordon på olycksplatser, såväl inom- som utomhus.

Behovet av en vägledning är stort, säger Bo Ericsson som är inblandad i arbetet och informerad om de olika olyckstillfällena. I stället för att växla upp vårt arbete, för att kunna införa en konkret handlingskraftig vägledning, tvingas nu MSB dra ned på sitt arbete och låta sina experter arbeta som kanslister med Covid-19 frågor. Detta i stället för att fokusera på att avsluta det viktiga arbetet med vägledningen.

Ska verkligen ”småpengar” ligga i vägen för att slutföra arbetet med en nästan färdig vägledning för Räddningstjänsten och oss i branschen? Samtidigt håller vi på och ställer om hela samhället för att fler ska åka gas- och elfordon, tack vare bidrag från staten.

Om en skolklass skulle skadas eller omkomma i en gasbussbrand, då skulle Haverikommissionen rycka ut och samhällets alla resurser skulle ställas till vårt förfogande. Men vårt arbete handlar ju om att förebygga en sån händelse, säger Bo Ericsson.

Vägledningen omfattar fordon som drivs med fordonsgas och motorgas, men även el-fordon med bränsleceller som drivs av vätgas berörs. Åtgärdsförslag och zonindelning av skadeplats är anpassade för att fungera på de flesta förekommande fordon, men nu läggs alltså arbetet på is igen, säger en märkbart irriterad Bo Ericsson.

Lagen (2003:778) om skydd mot olyckor verkar var satt på undantag för att vi har en pandemi i Sverige. Det finns många duktiga människor som arbetar och har arbetat en längre tid i projektet med vägledningen utan kostnad för staten, och som har många bra förslag för att ingen ska behöva omkomma eller skadas i onödan.

När ska staten ta sitt ansvar? Nyligen var katastrofen återigen nära men turen räddade oss. Hur många gånger ska turen rädda oss Infrastrukturminister Tomas Eneroth?

Foto SFVF - Klarabergstunneln i Stockholm

Sveriges Fordonsverkstäders Förening varnar elbilsägare15.4.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Låter du som elbilägare ett företag skifta till sommarhjulen för 99 kr? Vad händer då om en okunnig person lyfter elbilen på ett felaktigt sätt? Tyvärr har det skett som inte ska kunna ske, en däckverkstad lyfte en Tesla på fel sätt och satte domkraften i batteriet. Den olyckan medförde att Teslan blev inlöst av försäkringsbolaget eftersom verkstaden var försäkrad, säger Michael Bergvall som är däckansvarig på Sverige Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Svenska Bilskolors självklara val, Certifierad Däcktekniker3.3.2021 07:30:00 CET | Pressmeddelande

En undersökning som ABS WHEELS gjort på uppdrag av Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) visar att 9 av 10 Bilskolor väljer en Certifierad Däcktekniker. Det är mycket glädjande säger Bo Ericsson vd för SFVF. Detta i sin tur kommer leda till att alla elever får kännedom om Certifierad Däcktekniker och varför det är så viktigt att anlita en verkstad som har rätt kompetens för att rekommendera rätt däck.