SFVF leder i samverkan med Bileko Tires den nya däckskolan

Med start 2021 kommer Bileko Tires (Mekonomen Group) och Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) att gemensamt utbilda Mekonomen Groups konceptverkstäder. Utbildningssatsningen kommer leda fram till Certifierad Däcktekniker för drygt 1 000 verkstäder inom Mekonomen Group.

Halil Küçük, Bileko Tires och Michael Bergvall, SFVF

Däckutbildningssatsningen är den enskilt största någonsin i Sverige och förmodligen i hela Norden, säger Michael Bergvall på SFVF. För Bileko Tires ansvarar Halil Küçük som också leder hela utvecklingsarbetet med däck inom Mekonomen Group.

- Idén och utbildningens upplägg för att möta Bilekos behov har vi jobbat med under en längre tid, säger Michael Bergvall.

- Nu kommer verkstäderna få den kompetens och kunskap som krävs för att sälja däck och fälg, fysiskt arbeta med däck och dessutom insikten om varför man bör jobba med däck, tillägger Halil Küçük.

Efter utbildningen så avges ett prov som vid godkännande leder till Certifierad Däcktekniker.

De första utbildningarna under den pågående Corona-pandemin kommer vara teoretiska via Teams och praktiken kommer genomföras efter pandemin. Kostnaden för själva utbildningen är något som verkstaden står för och den kommer framgå vid anmälan. Priset är dock kraftigt rabatterat tack vare medlemsskapet i SFVF.

Halil Küçük, Bileko Tires och Michael Bergvall, SFVF

Svenska Bilskolors självklara val, Certifierad Däcktekniker3.3.2021 07:30:00 CETPressmeddelande

En undersökning som ABS WHEELS gjort på uppdrag av Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) visar att 9 av 10 Bilskolor väljer en Certifierad Däcktekniker. Det är mycket glädjande säger Bo Ericsson vd för SFVF. Detta i sin tur kommer leda till att alla elever får kännedom om Certifierad Däcktekniker och varför det är så viktigt att anlita en verkstad som har rätt kompetens för att rekommendera rätt däck.

Kraftfulla protester från SFVF mot att Transportstyrelsen vägrar förlänga däckskiftesperioden23.2.2021 11:47:30 CETNyheter

Många pratar ju om risken för en tredje Covid-19 våg efter att alla sportlov är avklarade, men inte Transportstyrelsen. Transportstyrelsen meddelar SFVF idag att de inte i dagsläget kommer förlänga tidpunkten när dubbdäck är tillåtna att användas (15 april till 30 april) som SFVF framfört önskemål om, på motsvarande sätt som under förra året, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Fler bilverkstäder i storstäder, men bilverkstadsdöden gäckar på glesbygden22.2.2021 11:00:00 CETPressmeddelande

Antalet bilverkstäder fortsätter att öka. För andra året i rad kan branschorganisationerna Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, och Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, konstatera att den konkurrensreglering som bilverkstadsnäringen har inom EU leder till nyföretagande och att små fristående bilverkstäder tillåts konkurrera även inom service av nya fordon.

Brister i arbetsmiljön hos sex av tio bilverkstäder / bilserviceföretag17.2.2021 13:27:15 CETNyheter

Resultatet av en myndighetsgemensam insats mot ett 80-tal bilverkstäder och annan bilservice visar på brister i arbetsmiljön hos sex av tio företag. Om verkstan är en Godkänd Bilverkstad är det inte sannolikt att verkstan blir föremål för en kontroll, samtidigt är det inte troligt att en Godkänd Bilverkstad skulle få något nedslag, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Kraven för att vara en Godkänd Bilverkstad kvarstår för SFVF:s medlemmar3.2.2021 07:30:00 CETPressmeddelande

Omställningen av verkstadsbranschen pågår till följd av skarpa krav på förbättrad kvalitet som ställdes av Per Bohlund, Miljöpartiet under ett möte där flera branschföreträdare deltog. Arbetet med att säkerställa att verkstäder blir en Godkänd Bilverkstad tar längre tid än beräknat. Självklart påverkas branschen av covid-19 men arbetet med införandet fördröjs även av andra orsaker. Många kedjor och återförsäljare måste ges ytterligare tid att anpassa sig till Godkänd Bilverkstad, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).