SFVF presenterar EU-finansierat projekt för att hjälpa verkstäder

Fordonsbranschens verkstäder står inför en massiv omställning till elfordon, hybrider och fordon med alternativa bränslen samt digitalisering. Samtidigt ställs högre krav på verkstäder för att få ta del av framtida jobb. Tillverkarna kommer kräva ett certifikat och SFVF kan nu erbjuda verkstäderna hjälp att klara de hårda villkoren.

Allt mer teknisk information från datorer och processer styr funktionerna i bilen och det har lett till diskussioner om vilka som ska få utföra verkstadsjobben. För att biltillverkarna ska godkänna att andra verkstäder än de som är auktoriserade får serva och reparera bilen krävs en certifiering.

SFVF har genomfört projektet ”Framtidens Fordonsverkstad under 2020 finansierat av Europeiska Sociala Fonden (ESF) för att hjälpa verkstäderna att klara kraven inför certifieringen. Det ska bland annat ske genom en gedigen kompetensförsörjning. Genom ett utbildningsmaterial kan alla verkstäder hämta hem materialet från SFVF.

– Om knappt två år kommer SERMI* börja införas. I framtiden kommer det vara en förutsättning att verkstaden uppfyller kraven för att få tillgång till digitala plattformar och programmera säkerhetsfunktioner, säger Bo Ericsson, projektägare och ordförande för SFVF.

SFVF har samarbetat med Manpower Matchning, Promeister och ett 20-tal projektverkstäder i Skåne och Blekinge. Materialet består både av en kompetenskartläggning, en rekryteringsutbildning och en handledarutbildning.

*SERMI är en behörighetsackreditering på mekanikernivå som är personlig och som krävs för att få tillgång till teknisk och säkerhetsrelaterad information kopplad till fordonet.

Mer information kan fås av

Claes Åström, vd SFVF, claes.astrom@sfvf.eu, tel 08-51947520

Bo Ericsson, ordförande SFVF, bo.ericsson@sfvf.eu tel 072-585 19 54

Benny Wallin, projektledare SFVF, benny.wallin@sfvf.eu, 073-080 17 77

Bo Lindman, projektutvecklare SFVF, bo.lindman@sfvf.eu tel 070-595 83 99

Sveriges Fordonsverkstäders Förening kräver lagändring om vinterdäck.8.9.2021 07:30:00 CEST | Nyheter

Bilar med vinterdäck är tydligt överrepresenterade i dödsolyckor sommartid. Mellan 1 december och 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag. Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april - 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag. Enligt en ny studie, där man granskat uppgifter om 800 personbilar i dödsolyckor under maj–september under tio år, hade 17 procent vinterdäck, alltså en bil av sex. Det kan ligga till grund för onödiga olyckor, säger Claes Åström vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

EU:s konkurrensreglering säkerställer tillgång till teknisk information25.8.2021 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

Verkstadskedjornas leverantörer av teknisk information är de dominerande källorna varifrån bilverkstäderna hämtar teknisk information för att kunna genomföra fackmässiga reparationer. Detta enligt Sveriges Fordonsverkstäders Förenings (SFVF) och Sveriges Bildelsgrossisters Förenings (SBF) ”framtidsenkät”. 81 procent av verkstäderna svarar att de på ett enkelt sätt kommer åt nödvändig teknisk information för att kunna utföra arbetet fackmässigt.

Uppstartsmöte för SERMI Sverige – stora delar av motorbranschen berörs18.8.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Om två år ska SERMI Sverige rullas ut. Genom SERMI ska främst fristående service- och skadeverkstäder, men också däckverkstäder och bilglasmästare, efter godkännande, få tillgång till säkerhetsrelaterad reparations- och underhållsinformation direkt från fordonstillverkarna. Men även märkesverkstäder berörs eftersom SERMI är en nödvändighet för att arbeta med främmande märken.