SFVF ryter till: När ska lagstiftarna inse vilken betydelse rätt däckutrustning har för lätta och tyngre fordon?

- I skuggan av Nollvisionen som sattes 1997 är det många olika förändringar som måste ske, för att vi ska nå vårt mål att ingen ska behöva skadas allvarligt eller omkomma i en trafikolycka i onödan, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). - Det borde därför vara en självklarhet att alla fordon, även tyngre, har vinterhjul på vintern och sommarhjul på sommaren. Samma självklarhet är att det ska vara vinter respektive sommarhjul på alla axlar.

- Varför beslagtar vi inte fordon som inte uppfyller gällande lagkrav? Varför ska fordon som avviker från lagkrav och utrustning få utsätta andra människor för risker? Däcken ligger i framkant i kampen för trafiksäkerhet. Däcket måste lösa extremt många uppgifter och det blir mer och mer avancerat i sin konstruktion, säger Bo Ericsson.

- Om man beaktar att det endast är en handflatas storlek per däck som håller oss kvar på vägen när man kör i 110 km/tim, så förstår alla fordonsförare att det är viktigt med rätt däck, säger Bo Ericsson.

- Dessutom förstår jag inte varför vi inte kan ha samma lagstiftning inom Norden, vi har samma klimat och många fordonsförare passerar ofta gränserna inom Norden. Hur svårt kan det vara? Gemensam lagstiftning gör det lättare att harmonisera reglerna med andra länder.

- Menar vi allvar med lagstiftningen måste det bli någon form av påföljd som är kännbar när man bryter mot lagen. När det gäller vinter och sommarhjul utsätter fordonsförare andra för stora risker och orsakar även kollisioner ibland i onödan.

- Det är dessutom omöjligt att hinna skifta till sommarhjul i tid varje år, då vi har en lagstiftning som inte är anpassad till den verklighet vi lever i, säger Bo Ericsson. I Sverige finns det 4,9 miljoner bilar, varav ca 70% har dubbdäck. Det betyder att branschen ska skifta hjul på 3 360 000 bilar på två veckor, vilket betyder i snitt 240 000 bilar per dag. Det kan ju vem som helst förstå att det inte kan fungera. Det krävs en flexibilitet i lagstiftningen.

Konsekvensen av den korta skiftningstiden blir att fordonsägare åker till ”popup-tälten” på parkeringsplatser (som vissa handlare glatt och villigt hyr ut utan betänkligheter för att tjäna en krona) eller andra serviceplatser som skiftar hjul för 99 - 150 kr. Bilägare får inte något kvitto på utfört arbete och konkurrens sker således inte på lika villkor. Däremot gynnar det parallellsamhället som vi i den seriösa branschen tvingas konkurrera med.

- Det är dags för kloka beslut nu som leder Sverige i rätt riktning, istället för att fortsätta motarbeta allt som har med fordon att göra, avslutar Bo Ericsson.

Verkstadsförening varnar bilägare för att anlita svartjobbare26.10.2020 07:30:00 CETPressmeddelande

”Måste lätta mitt hjärta efter ett besök på en bilvårdsanläggning igår”. Så började ett mejl jag fick från en bilägare, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). Bilägaren fortsätter: ”Fick erbjudande om att tvätta bilen för 300 kr och trodde detta var ett engångserbjudande, eftersom det verkar vara nya personer som driver denna anläggning, men icke. Jag kunde fortsätta att tvätta för detta låga pris.

Verkstadsförening varnar bilägare för att anlita svartjobbare26.10.2020 07:30:00 CETNyheter

Viktigt att fortsätta skydda sina anställda och kunder mot covid-1915.10.2020 11:37:22 CESTNyheter

- Corona-pandemin har nu pågått i över ett halvt år men det innebär inte på något sätt att faran är över. Risken för att smittas av covid-19 är fortfarande mycket stor och det gäller därför att skydda både sina anställda och sina kunder. Om man inte redan har vidtagit åtgärder så finns det en rad saker man kan göra för att begränsa risken för smittspridning, säger Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).