SFVF tar AIRC:s roll i svenska AFCAR

Nu ansluter sig skadeverkstäder organiserade i Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) till den svenska AFCAR-alliansen. Detta sker som en konsekvens av att den europeiska skadeverkstadsorganisationen AIRC gått in den internationella sammanslutningen Alliance for Freedom of Car Repair in the EU, förkortat AFCAR.

– AIRC organiserar 50 000 europeiska skadeverkstäder och driver parallellt med sitt lobbyarbete även kompetens- och omvärldsfrågor. Standarden EuroGarant, som praktiseras av många svenska skadeverkstäder, är det mest kända konceptet från AIRC sida, förklarar Bo Ericsson, branschdirektör SFVF.

AFCAR är en branschöverskridande sammanslutning, lobbyorganisation, för att slå vakt om bilverkstädernas rättigheter och konsumenternas valfrihet. Detta i syfte att säkerställa konkurrens på lika villkor som även kommer konsumenterna tillgodo sett till utbud av verkstadstjänster och prissättning av verkstadstjänster. Alliansen har sitt ursprung i den nordamerikanska opinionskampanjen R2R, Right-to-repair, för ett ökat utbud av verkstadstjänster.

Parallellt med att svenska skadeverkstäder ansluter sig till det svenska samarbetet lämnar MRF det. Detta sker i och med att MRF valt att lämna den europeiska samarbetsorganisationen för bilhandel och verkstad, CECRA.

Numer består den svenska AFCAR-alliansen av: Sveriges Bildelsgrossisters Förening (FIGIEFA), Fordonsverkstadsutrustarna (EGEA), Sveriges Fordonsverkstäders Förening (CECRA/AIRC) samt M Sverige (FIA).

Talesperson för den svenska alliansen för verkstädernas rättigheter och konsumenternas, bilägarnas, valfrihet är Christer Liljenberg, ordförande för Sveriges Bildelsgrossisters Förening och vice ordförande för FIGIEFA.