SFVF:s Framtidsspaning: Förändringens tid är här!

Vem trodde för några år sedan att en fordonsbranschförening skulle startas i Sverige? Vem trodde att det skulle startas en arbetsgivareförening till i Sverige? Vem trodde att det skulle startas en ny bilfabrik i Sverige? Nu har detta skett i närtid, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) och ordförande i Verkstadsföretagarna.

SFVF:s Framtidsspaning

Vem trodde att SFVF skulle växa till att bli Nordens största fordonsbranschförening? Vem trodde att SFVF:s medlemmar skulle bestå av 43% märkesverkstäder och 57% allbilverkstäder. Bland medlemmarna finns 23 generalagenter för bil, husbil, husvagn och tunga fordon samt en bilfabrik? (Bilfabriken offentliggörs inom kort).

”När förändringens vindar blåser, bygger en del vindskydd medan andra bygger väderkvarnar.”

- På några förhållandevis få år håller hela marknaden i Sverige på att förändras radikalt, säger Bo Ericsson. Detta beror inte bara på Covid-19. Vår bransch förändras i allt snabbare takt bland annat när det gäller den tekniska utvecklingen, dessutom har vårt arbetssätt, våra resvanor och sätt att mötas förändrats mycket, vilket har påskyndats av Covid-19 pandemin.

Under de senaste 10 månaderna har världen förändrats för alla på grund av Covid-19 pandemin. Nu 2020 är bilbranschens situation en helt annan än den var bara för ett år sedan och så kommer det förbli. Det i sig behöver inte vara något negativt, nu gäller det att vara kreativ till 100% istället. Förändring skapar trygghet under förutsättning att ”omvärldsradarn är påslagen”. När vi rundade 95 miljoner tillverkade bilar globalt 2017, trodde alla fortfarande att detta bara skulle gå rakt till himlen. 100 miljoner fanns precis runt hörnet. Men 2020 är verkligen året för stora förändringar.

- Vem trodde att Mitsubishi skulle lämna Europa och att Volvo Cars skulle köpa Upplands Motor? säger Bo Ericsson.

Det finns tydliga signaler både globalt och lokalt, har du radarn påslagen? Vilka konsekvenser kommer det bli av att ett 120-årigt distributionssystem av bilar börjar luckras upp genom distansförsäljning online? Helt plötsligt kommer frågorna; behövs återförsäljarföreningar och generalagenter över huvud taget? Om ja, behövs de i varje land?

Tillverkarna har redan gett oss en glimt av denna framtid. Agenter, inte återförsäljare. Bilmärke efter bilmärke ”hakar på” trenden, eftersom kostnaden måste sänkas för tillverkaren.

När Amazon etablerar sig Sverige, är det ett hot eller en möjlighet för någon? - Nej, idag säljer Amazon inga bilar men ett företag som har resurser och 800 000 anställda kan köpa ett företag - som redan idag är återförsäljare för 32 bilmärken - därefter starta distansförsäljning.

- Låter otroligt men nu för tiden händer det osannolika trots att vi trott att det aldrig kunde ske, säger Bo Ericsson. Med andra ord ser vi på många sätt att ansträngningar görs för att ändra den traditionella affärsmodellen snabbare än någonsin förr.

De som till en viss grad är kopplade till en (eller flera) leverantörer, återförsäljare eller oberoende importörer är helt beroende av en tillverkare som svarar snabbt och agerar på marknadens förändringar. Frågan då är, är de tillräckligt snabbfotade och har de omvärldsradarn påslagen?

100% av tillverkarna är beroende av en underleverantörs-infrastruktur som representerar en av de mest komplicerade och riskutsatta värdekedjorna i någon bransch. För vem tänker på att det inte är ovanligt att en biltillverkare endast tillverkar 10 - 20% av bilen själv. Biltillverkare räknar med att de in en snar framtid i princip inte kommer tillverka något själv.

- Skälen är logiska, den tekniska utvecklingen går fort och är kostsam, därför måste utvecklingskostnaden slås ut på fler biltillverkare, säger Bo Ericsson. Vilka konsekvenser eller möjligheter innebär det?

- Dagens fordon kommer fortfarande att produceras och leva i 20 år framöver – åtminstone. Men frågan är, kommer bilarna att används i samma utsträckning i framtiden? avslutar Bo Ericsson.

SFVF:s Framtidsspaning

Verkstadsförening varnar bilägare för att anlita svartjobbare26.10.2020 07:30:00 CETNyheter

”Måste lätta mitt hjärta efter ett besök på en bilvårdsanläggning igår”. Så började ett mejl jag fick från en bilägare, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). Bilägaren fortsätter: ”Fick erbjudande om att tvätta bilen för 300 kr och trodde detta var ett engångserbjudande, eftersom det verkar vara nya personer som driver denna anläggning, men icke. Jag kunde fortsätta att tvätta för detta låga pris.

Verkstadsförening varnar bilägare för att anlita svartjobbare26.10.2020 07:30:00 CETPressmeddelande

Viktigt att fortsätta skydda sina anställda och kunder mot covid-1915.10.2020 11:37:22 CESTNyheter

- Corona-pandemin har nu pågått i över ett halvt år men det innebär inte på något sätt att faran är över. Risken för att smittas av covid-19 är fortfarande mycket stor och det gäller därför att skydda både sina anställda och sina kunder. Om man inte redan har vidtagit åtgärder så finns det en rad saker man kan göra för att begränsa risken för smittspridning, säger Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Svarta listan visar på att branschen har en del att ”städa upp”1.10.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Med anledning av TV4:s morgonprogram om bilverkstäder och Råd och Röns svarta lista - här följer lite fakta om hur alla 184 företag på listan fördelar sig. - Det är lätt att tro att verkstäder står för merparten av alla företag på Råd och Röns svarta lista, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). När man granskar den svarta listan och kontrollerar vilka företag som finns med framträder en annan bild.