Affärsänglarna i Malmö

Shake Up Day ska skaka fram Malmös första enhörning

Den 18:e maj går första upplagan av Shake Up Day av stapeln på Eleda Stadion. Bakom eventet står Affärsänglarna i Malmö samt multientreprenören och föreläsaren Michel Issa. Genom att sammanföra startups med investerare vill man demokratisera investeringssfären och hitta regionens första enhörning.

Shake Up Day ska fungera som en naturlig mötesplats för företag och investerare. Eventet är öppet för alla som är intresserade av att lära sig med om investeringsbranschen.

-   Vår förhoppning med Shake Up Day är att skaka fram Malmös första enhörning och uppmärksamma alla de intressanta startups som finns i regionen, men även att utmana de traditionella strukturerna inom investeringsbranschen. Vi vill göra det möjligt för alla att investera i spännande startups, detta då vi vet att det är där det finns absolut störst möjlighet och chans till god avkastning. Ängelinvesteringar ger i genomsnitt 25–30 procents avkastning årligen, att jämföra med börsen som ligger på mellan åtta och tio procent, säger Sami Sulieman, entreprenör och grundare till Affärsänglarna i Malmö.

Av de totalt 150 startups som man räknar med kommer att anmäla sig, kommer ungefär sex stycken att väljas ut. Dessa kommer sedan att få möjlighet att pitcha sin affärsidé på plats inför fem drakar och hundratals potentiella investerare på Eleda Stadion den 18 maj.

Shake Up Day kommer även att bjuda på paneldebatter, investeringstips och underhållning; bland annat kommer Michel Issa att dela med sig av sin kunskap och erfarenheter från börsen. Han kommer också att ge tips om hur man ska tänka för att maximera sina investeringar och undvika de vanligaste misstagen.

Bekräftade drakar är:

• Anette Nordvall, framstående tech-investerare som under åren mottagit flera utmärkelser, bland annat som en av Sveriges mest framstående investerare två år i rad av Dagens Industri.
  • Jenny Rydhström, entreprenör och grundare till succéföretaget GENTS.
  • Kristoffer Väliharju, CDONs förra VD som transformerade bolaget från retail till marknadsplats och ledde noteringen av ett av Sveriges kändaste varumärke.
  • Martin Morén Jönsson, ansvarig partner Legal Advisory, PwC.
  • Peter Arndt, serieentreprenör som både sålt och noterat bolag han själv varit med och grundat.

Tanken är att Shake Up Day framöver ska äga rum även i andra städer runt om i Sverige. Stockholm är inplanerat i höst, men man vill även teama upp med lokala partners utanför storstäderna.

-   Det finns så många intressanta bolag utanför Malmö, Göteborg och Stockholm. Vi hoppas att så småningom få se ett Shake Up Day Linköping, Visby eller Skellefteå, säger Helena Sulieman, entreprenör och grundare till Affärsänglarna i Malmö.

Eventet är öppet för alla branscher och samtliga startups som söker kommer att få feedback på sin företagsidé. De kommer även att få konkreta råd för att utveckla sin verksamhet på bästa sätt:

-   Vi vill att alla som söker ska känna att de fått ut något av att söka och fått hjälp på vägen hur de ska ta sig vidare på bästa sätt, säger Sami Sulieman.

Program till den 18 maj, biljetter samt anmälningsformulär och villkor för intresserade startups finns på http://www.affärsänglarna.se/shake-up-day

Pressbilder:
Helena och Sami Sulieman:

Sami Sulieman:

Helena Sulieman:

Michel Issa:

Pressbilder drakar/investerare på scen:
Kristoffer Väliharju:

Martin Morén Jönsson:

Peter Arndt:

Anette Nordvall:

Jenny Rydhström: