Spendrups Bryggeri AB

Shamima ska få nyanlända kvinnor att spela basket

Dela
Shamima Mitu kom till Sverige från Bangladesh för drygt ett år sedan. Basketen blev en av vägarna in i samhället för henne. Som ny Loka Hero ska Shamima locka fler kvinnor till basketen genom projektet World Wide Ladies.

Shamima Mitu kom till Visby som politisk flykting 2015. Shamima var aktiv journalist och bloggare och kämpade för kvinnors och barns rättigheter, men blev utsatt för hot om våld och blev tvungen att fly. Väl på plats i Visby besökte hon en öppen basketträning hos Visby BBK och fastnade direkt för sporten. Hennes engagemang kickade igång lika snabbt när hon reagerade på att det var så få kvinnor i baskethallen.

– Jag har alltid kämpat för kvinnors rättigheter, oavsett var i världen jag befinner mig kommer jag jobba för det. Därför startar jag nu World Wide Ladies, säger Shamima Mitu, 28 år.

World Wide Ladies är ett projekt för att locka fler kvinnor till att få upp ögonen för basket. Genom att turnera runt på Gotland med World Wide Ladies , och bland annat besöka asylboende, hoppas Shamima kunna inspirera fler nyanlända kvinnor till att testa sporten. Målet är att få igång lag och att samla alla för en basketfest i Visby. Hon hoppas också kunna inspirera andra människor runt om i Sverige till att starta liknande projekt.

– Målet med World Wide Ladies är att bilda minst ett lag, som regelbundet träffas för att träna och spela matcher. Men lika mycket handlar det om en inre resa för frihet och en chans att få lära känna nya människor samtidigt som vi svettas och har kul tillsammans, berättar Shamima.

Shamima blev i veckan utsedd till ny Loka Hero. Loka Heroes är ett initiativ från Loka och Svenska Basketbollförbundet. Tillsammans ska de hitta, stötta och peppa människor som gör skillnad i samhället med hjälp av basket. Shamima kommer på så vis få hjälp med hallhyror, material, busskort, kommunikation för att nå ut och annat som kan behövas för att hennes idé ska bli verklighet.

–Basket är ett bra verktyg för integration och det är extra viktigt med rörelse, glädje och att träffa nya kompisar när man precis kommit till ett nytt land. Shamimas projekt handlar om allt detta och därför är hon en riktig Loka Hero, säger Fredrik Spendrup, VD på Spendrups Bryggeri och juryns ordförande för Loka Heroes.

Mer om Loka Heroes

Loka Heroes-projekt kan handla om allt från att starta en klubb i ett område där det saknas, till att skapa möjligheter för nyanlända svenskar att ta första stegen in samhället med hjälp av basket.

Projekten presenteras löpande presenteras på Loka Heros hemsida och Facebooksida för att inspirera fler att göra skillnad i samhället med hjälp av basket.

Hip-hop artisterna Ison&Fille och WNBA-spelaren Amanda Zahui är ambassadörer för Loka Heroes.

Länkar

Kolla in lanseringsfilmen - https://www.youtube.com/watch?v=UJpu0MqlujY

Läs mer om projektet här – www.lokaheroes.se

Intervjun med Fredrik Spendrup -  https://youtu.be/bYrgwdgjf2c  

Loka Heroes på Facebook - https://www.facebook.com/lokaheroes/

Kontaktuppgifter

Presschef Spendrups: Rose–Marie Hertzman  Rose-Marie.Hertzman@spendrups.se   070-283 02 75 

Marknadschef Loka: Anna Lidstöm   anna.lidstrom@spendrups.se 070-182 78 73

Marknadsansvarig SBBF – Johannes Wohlert johannes.wohlert@basket.se 070-435 99 25

Projektledare SBBF: Mats Elsnitz  mats.elsnitz@basket.se 070-676 45 20

Ansvarig byrå: Håkanson United sofia@hakanson-united.se 072-222 42 10

Om Loka

Loka, som är marknadsledare på smaksatt vatten, kommer från hälsokällan i Bergslagen. Människor har vallfärdat till hälsokällan i flera århundraden för att dricka av det mytomspunna vattnet. Innan vattnet tappas på flaska, kolsyras det lätt, salter tillsätts för att uppnå ett önskat mineralinnehåll och naturliga aromer tillsätts för att ge den goda smaken. Loka innehåller varken socker, sötningsmedel eller kalorier.

Om Svenska Basketbollförbundet

Svenska Basketbollförbundet vill att basketen blir Sveriges mest tillgängliga nationalsport. För oss betyder det att alla ska känna sig välkomna oavsett vem man är, var man bor eller var man kommer ifrån. På ungdomsnivå spelar vi Easy Basket utan tabeller, på gatan lirar vi 3x3 streetbasket och på elitnivå imponerar våra stjärnor i landslag, NBA, WNBA och Basketligorna. Vi har 80 000 medlemmar och 35 000 aktiva spelare över hela Sverige.

Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Briska, El Coto, Gallo m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 900 medarbetare och omsätter ca 3,3 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri. www.spendrups.se

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

Spendrups Bryggeri AB
Spendrups Bryggeri AB
Sankt Eriksgatan 121
11343 Stockholm

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4,6 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye