Shamima ska få nyanlända kvinnor att spela basket

11.1.2017 11:15 | Spendrups Bryggeri AB

Shamima Mitu kom till Sverige från Bangladesh för drygt ett år sedan. Basketen blev en av vägarna in i samhället för henne. Som ny Loka Hero ska Shamima locka fler kvinnor till basketen genom projektet World Wide Ladies.

Shamima Mitu kom till Visby som politisk flykting 2015. Shamima var aktiv journalist och bloggare och kämpade för kvinnors och barns rättigheter, men blev utsatt för hot om våld och blev tvungen att fly. Väl på plats i Visby besökte hon en öppen basketträning hos Visby BBK och fastnade direkt för sporten. Hennes engagemang kickade igång lika snabbt när hon reagerade på att det var så få kvinnor i baskethallen.

– Jag har alltid kämpat för kvinnors rättigheter, oavsett var i världen jag befinner mig kommer jag jobba för det. Därför startar jag nu World Wide Ladies, säger Shamima Mitu, 28 år.

World Wide Ladies är ett projekt för att locka fler kvinnor till att få upp ögonen för basket. Genom att turnera runt på Gotland med World Wide Ladies , och bland annat besöka asylboende, hoppas Shamima kunna inspirera fler nyanlända kvinnor till att testa sporten. Målet är att få igång lag och att samla alla för en basketfest i Visby. Hon hoppas också kunna inspirera andra människor runt om i Sverige till att starta liknande projekt.

– Målet med World Wide Ladies är att bilda minst ett lag, som regelbundet träffas för att träna och spela matcher. Men lika mycket handlar det om en inre resa för frihet och en chans att få lära känna nya människor samtidigt som vi svettas och har kul tillsammans, berättar Shamima.

Shamima blev i veckan utsedd till ny Loka Hero. Loka Heroes är ett initiativ från Loka och Svenska Basketbollförbundet. Tillsammans ska de hitta, stötta och peppa människor som gör skillnad i samhället med hjälp av basket. Shamima kommer på så vis få hjälp med hallhyror, material, busskort, kommunikation för att nå ut och annat som kan behövas för att hennes idé ska bli verklighet.

–Basket är ett bra verktyg för integration och det är extra viktigt med rörelse, glädje och att träffa nya kompisar när man precis kommit till ett nytt land. Shamimas projekt handlar om allt detta och därför är hon en riktig Loka Hero, säger Fredrik Spendrup, VD på Spendrups Bryggeri och juryns ordförande för Loka Heroes.

Mer om Loka Heroes

Loka Heroes-projekt kan handla om allt från att starta en klubb i ett område där det saknas, till att skapa möjligheter för nyanlända svenskar att ta första stegen in samhället med hjälp av basket.

Projekten presenteras löpande presenteras på Loka Heros hemsida och Facebooksida för att inspirera fler att göra skillnad i samhället med hjälp av basket.

Hip-hop artisterna Ison&Fille och WNBA-spelaren Amanda Zahui är ambassadörer för Loka Heroes.

Kolla in lanseringsfilmen - https://www.youtube.com/watch?v=UJpu0MqlujY

Läs mer om projektet här – www.lokaheroes.se

Intervjun med Fredrik Spendrup -  https://youtu.be/bYrgwdgjf2c

Loka Heroes på Facebook - https://www.facebook.com/lokaheroes/

Kontaktuppgifter

Presschef Spendrups: Rose–Marie Hertzman  Rose-Marie.Hertzman@spendrups.se   070-283 02 75

Marknadschef Loka: Anna Lidstöm   anna.lidstrom@spendrups.se 070-182 78 73

Marknadsansvarig SBBF – Johannes Wohlert johannes.wohlert@basket.se 070-435 99 25

Projektledare SBBF: Mats Elsnitz  mats.elsnitz@basket.se 070-676 45 20

Ansvarig byrå: Håkanson United sofia@hakanson-united.se 072-222 42 10

Om Loka

Loka, som är marknadsledare på smaksatt vatten, kommer från hälsokällan i Bergslagen. Människor har vallfärdat till hälsokällan i flera århundraden för att dricka av det mytomspunna vattnet. Innan vattnet tappas på flaska, kolsyras det lätt, salter tillsätts för att uppnå ett önskat mineralinnehåll och naturliga aromer tillsätts för att ge den goda smaken. Loka innehåller varken socker, sötningsmedel eller kalorier.

Om Svenska Basketbollförbundet

Svenska Basketbollförbundet vill att basketen blir Sveriges mest tillgängliga nationalsport. För oss betyder det att alla ska känna sig välkomna oavsett vem man är, var man bor eller var man kommer ifrån. På ungdomsnivå spelar vi Easy Basket utan tabeller, på gatan lirar vi 3x3 streetbasket och på elitnivå imponerar våra stjärnor i landslag, NBA, WNBA och Basketligorna. Vi har 80 000 medlemmar och 35 000 aktiva spelare över hela Sverige.

Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Briska, El Coto, Gallo m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 900 medarbetare och omsätter ca 3,3 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri. www.spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i femte generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 950 medarbetare och omsätter cirka 3,3 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. www.spendrups.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Nu korar vi Sveriges Bästa Gin & Tonic!6.4.2017 10:30Pressmeddelande

Söndagen den 9 april är det internationella GT-dagen. Det firar Schweppes med att öppna anmälan till tävlingen Sveriges Bästa Gin & Tonic. GT är en älskad klassiker som kan varieras i det oändliga. Frågan är vem som gör den bästa. För tredje året i rad anordnar Schweppes tävlingen tillsammans med Nöjesguiden. Nytt för i år är att bartenders och amatörer tävlar sinsemellan. Finalen går av stapeln den 26 augusti på Gamla Riksarkivet i Stockholm.