Shanghai-mässa bekräftar möbelindustrins intresse för svenskt sågat virke

I september deltog branschorganisationen Svenskt Trä som utställare på FMC-mässan i Shanghai tillsammans med 10 av medlemsföretagen som representerar den svenska sågverksindustrin. Montern blev en mötesplats för besökare och tillverkningsföretag från hela Kina.

11–14 september ställde Svenskt Trä ut på Furniture Manufacturing & Supply fair (FMC) i Shanghai New International Expo Center tillsammans med representanter från nio svenska sågverksföretag och en svensk trävarugrossist. Mässan var ett utmärkt tillfälle för de svenska företagen att träffa både nya och gamla kunder från hela Kina.

Kina – en högprioriterad marknad
Kina är en mycket intressant tillväxtmarknad för svenskt sågat virke, och Svenskt Trä har sedan 2013 arbetat aktivt för att stödja de svenska sågverksföretagen på den kinesiska marknaden. 2013 exporterade Sverige 400 000 kubikmeter sågat virke till Kina, tre gånger mer än året innan. 2017 satte export från Sverige till Kina ett nytt rekord på cirka 920 000 kubikmeter eller 1,7 miljarder kronor (190 miljoner USD). Sedan några år är Kina en prioriterad marknad och en av de största svenska exportmarknaderna för sågade trävaror. Ungefär 85 procent av exporterat svenskt sågat virke till Kina är gran, men den kinesiska tillverkningsindustrin visar ett allt större intresse för svensk sågad furu. Möbelindustrin står för merparten av efterfrågan på svenskt virke i Kina och Svenskt Trä har därför genomfört informations- och inspirationsprojekt riktat mot möbelbranschen under de senaste fem åren. Ett annat intressant marknadssegment för den svenska sågverksbranschen är den kinesiska branschen för impregnerat virke, för utomhusbruk. Svenskt Trä kommer därför att, tillsammans med representanter från svenska sågverksföretag, delta i den årliga konferensen om virkesbehandling 24–26 november 2018 i Fujian-provinsen. Där får svenska sågverk ett tillfälle att skapa nya eller fördjupa befintliga kontakter med kinesiska företag inom impregneringsbranschen, säger Charlotte Dedye Apelgren, chef interiör och design på Svenskt Trä.

Svenskt Träs interaktiva monter på FMC
I Svenskt Träs monter på FMC fanns prover på svenskt sågat furu- och granvirke, möbler tillverkade i svensk furu designade av svenska och kinesiska designers samt virkesprover med olika ytbehandlingar. Besökarna fick också tillfälle att se och känna på snickeridetaljer och andra produkter tillverkade i svenskt virke.

Följande företag var representerade i Svenskt Träs monter: Bergkvist-Insjön, Campanello & Co (trävarugrossist), Holmen Timber, Martinsons, Moelven, Norra Timber, Norrskog Wood Products (NWP), SCA Wood, Setra Group och Södra.

Charlotte Dedye Apelgren, chef interiör och design, Svenskt Trä
+46 8 762 79 73, charlotte.apelgren@svenskttra.se

Camilla Carlsson, kommunikationschef, Svenskt Trä
+46 8 762 79 65, camilla.carlsson@svenskttra.se

Efterfrågad handbok om träförpackningar lanseras under Scanpack16.10.2018 13:18Pressinbjudan

PRESSINBJUDAN För att transportera varor krävs förpackningar som klarar stora påfrestningar och samtidigt är både kostnadseffektiva att framställa och hållbara ur ett miljöperspektiv. Under Scanpack-mässan 23 – 26 oktober i Göteborg lanserar branschorganisationen Svenskt Trä en efterfrågad handbok som ska vägleda kring val av lämpligt förpackningsmaterial. Träffa författaren till boken och en framtidsbransch fokuserad på hållbara lösningar.

Här är juryn för Träpriset 2020!18.9.2018 07:12Pressmeddelande

Det prestigefyllda Träpriset är en av de främsta utmärkelserna inom svensk arkitektur och delas ut vart fjärde år av branschorganisationen Svenskt Trä. Nu står fem jurymedlemmar med bred erfarenhet inom arkitektur på både nationell och internationell nivå, redo för Träpriset 2020. - Varje omgång av Träpriset blir en markör för var vi ligger i träbyggandet i Sverige. Det ska bli intressant att se hur det har utvecklats de senaste fyra åren, säger Carmen Izquierdo, arkitekt och ordförande för Träprisjuryn 2020.