Sharp Minds Sessions om att tro på sin idé, trots att omgivningen säger att du är galen, med Martin Gren och Pierre Elzouki

Den 20 november är det dags för den tredje delen i Sharp Minds Sessions, denna gång med Martin Gren, medgrundare av Axis Communications och Pierre Elzouki, medgrundare av Scalado. Båda var långt före sin tid och lyckades trots omgivningens tvivel bygga företag som idag har stora globala framgångar.

Sharp Minds Sessions 20 november

Sharp Minds Sessions leds av Ideon Science Parks VD Mia Rolf, som samtalar med entreprenörerna om hur man kan ta en idé och skapa ett företag som växer när du ligger långt före marknaden. Hur kan du testa att din innovativa idé faktiskt har bäring och hur kan du undvika de vanligaste fallgroparna?

När Axis och Martin Gren publicerade ett whitepaper för 22 år sedan om att koppla upp skrivare och andra produkter mot internet, via thinserver-teknik, var det inte många som trodde att det skulle realiseras. Idag kallas det IoT och tankarna i detta whitepaper lade grunden till Axis nätverkskamera.

Scalado var tidigt ute med en produkt som hette Caps, som kunde skala ner bilder till mobiltelefoner, men detta skedde samtidigt som IT-bubblan sprack, vem ville satsa på mobila lösningar då?

Tid och plats

20 november, 08:30-10.00 (programmet startar 09.00). MHC, Mobilvägen 10, Lund.

Om talarna

Martin Gren grundade Axis 1984 tillsammans med Mikael Karlsson och Keith Bloodworth. 1996 var Martin en av skaparna bakom den första nätverkskameran, Axis 200, NetEye. Sedan dess har han haft både verkställande och operativa roller inom Axis Communications, inklusive roller som Chief Technology Officer och Director of New Projects.

Pierre Elzouki var med och grundade Scalado år 2000 och han har haft många roller inom företaget under åren, inklusive VD, VP Investor Relations och ansvarig för Affärsutveckling. Pierre grundade och är VD för AdRapid sedan 2015. Han är också VD för Raviteq, styrelseordförande i OptimalBits och styrelsemedlem i den Svensk-Libanesiska Handelskammaren samt Scalado AB.

Sharp Minds Sessions är en del i Ideon Science Parks mentorskapsprogram där även Jon Hauksson, Charlotta Falvin och Staffan Gestrelius är mentorer till växande Ideon-bolag. Årets fem vinnare presenterades under Ideons jubileumsfest den 28 september och de har haft de första träffarna med mentorerna.

Pierre Elzouki om Scalados framgångar

Sharp Minds Sessions 20 november
Martin Gren
Pierre Elzouki

UNOPS opens global innovation centre in Sweden at Ideon Science Park28.11.2018 16:00Pressmeddelande

UNOPS, the UN Office for Project Services have decided to open a global innovation centre in Sweden and Lund in collaboration with Ideon Science Park. The venture is funded by Vinnova. The new centre is the second science and innovation centre launched by UNOPS this year, following the launch of a similar initiative in Antigua and Barbuda. This is a part of their strategy to reach the global development goals within Agenda 2030.

MatchIT hjälper nyanlända akademiker hitta praktikplatser och arbete inom programmering – de första studenterna är redan anställda27.11.2018 07:00Pressmeddelande

Många nyanlända akademiker har en teknisk bakgrund och genom projektet MatchIT erbjuds de en intensivutbildning inom programmering för att snabbare komma in på arbetsmarknaden. I augusti startade den första utbildningen och i februari ska de första studenterna ut på 10 veckors praktik, hos bland Ingka Group (Ingka Holding B.V. och dess dotterbolag). En av studenterna har redan fått anställning hos Axis Communications innan utbildningen är avslutad!

Ideon Coder Kids är tillbaka – med målet att inspirera fler barn att upptäcka programmering30.10.2018 06:00Pressinbjudan

Ideon, ARM, Axis Communications, Qlik, Sony Mobile Communications och Volvo Cars bjuder för andra året in barn att prova på programmering under höstlovet. Den 1 november öppnas dörrarna för 90 barn i åldrarna 8-12 år som får prova på programmering på tre olika nivåer; en för nybörjare, en för de som har testat lite grann och en nivå där barnen får programmera med micro:bits.