Sharp Minds Sessions om att tro på sin idé, trots att omgivningen säger att du är galen, med Martin Gren och Pierre Elzouki

Den 20 november är det dags för den tredje delen i Sharp Minds Sessions, denna gång med Martin Gren, medgrundare av Axis Communications och Pierre Elzouki, medgrundare av Scalado. Båda var långt före sin tid och lyckades trots omgivningens tvivel bygga företag som idag har stora globala framgångar.

Sharp Minds Sessions 20 november

Sharp Minds Sessions leds av Ideon Science Parks VD Mia Rolf, som samtalar med entreprenörerna om hur man kan ta en idé och skapa ett företag som växer när du ligger långt före marknaden. Hur kan du testa att din innovativa idé faktiskt har bäring och hur kan du undvika de vanligaste fallgroparna?

När Axis och Martin Gren publicerade ett whitepaper för 22 år sedan om att koppla upp skrivare och andra produkter mot internet, via thinserver-teknik, var det inte många som trodde att det skulle realiseras. Idag kallas det IoT och tankarna i detta whitepaper lade grunden till Axis nätverkskamera.

Scalado var tidigt ute med en produkt som hette Caps, som kunde skala ner bilder till mobiltelefoner, men detta skedde samtidigt som IT-bubblan sprack, vem ville satsa på mobila lösningar då?

Tid och plats

20 november, 08:30-10.00 (programmet startar 09.00). MHC, Mobilvägen 10, Lund.

Om talarna

Martin Gren grundade Axis 1984 tillsammans med Mikael Karlsson och Keith Bloodworth. 1996 var Martin en av skaparna bakom den första nätverkskameran, Axis 200, NetEye. Sedan dess har han haft både verkställande och operativa roller inom Axis Communications, inklusive roller som Chief Technology Officer och Director of New Projects.

Pierre Elzouki var med och grundade Scalado år 2000 och han har haft många roller inom företaget under åren, inklusive VD, VP Investor Relations och ansvarig för Affärsutveckling. Pierre grundade och är VD för AdRapid sedan 2015. Han är också VD för Raviteq, styrelseordförande i OptimalBits och styrelsemedlem i den Svensk-Libanesiska Handelskammaren samt Scalado AB.

Sharp Minds Sessions är en del i Ideon Science Parks mentorskapsprogram där även Jon Hauksson, Charlotta Falvin och Staffan Gestrelius är mentorer till växande Ideon-bolag. Årets fem vinnare presenterades under Ideons jubileumsfest den 28 september och de har haft de första träffarna med mentorerna.

Pierre Elzouki om Scalados framgångar

Sharp Minds Sessions 20 november
Martin Gren
Pierre Elzouki

Vinnarna av Ideons Mentorskapsprogram 201929.5.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Ideon Science Park arbetar för att bli en scaleup science park. Ett av verktygen för att hjälpa startups lära sig bli scaleup ledare är Ideons Mentorskapsprogram, där Ideons s k Sharp Minds Mentorer – scaleup ledare som gjort minst en lyckad scaleup resa på Ideon – ger 10 timmar av sin tid till nya tillväxtbolags grundare eller företagsledare. Nu presenteras Ideons Mentorskapsprogram vinnare för året 2019-2020.

Nybakade programmerare finnes! När Skånska IT branschen skriker efter kompetenser går de första MatchIT-kandidaterna ut i arbetslivet efter fullgjord utbildning och praktik.24.4.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Den skånska IT branschen är glödhet och företagen slåss om kompetensen. Varje år saknas flera tusen programmerare av företag som vill växa i regionen, senaste IT mässan på Ideon den 11 april erbjöd 800 jobb. MatchIT-projektet har genererat stort engagemang från åtta företag i Skåne, och MatchIT vill gärna hitta fler företag att engagera. Nu går första omgången kandidater ut på en stekhet arbetsmarknad, och de första har redan fått jobb.