SHL genomför Baseline/Impact test för samtliga spelare

SHL kommer att genomföra ett Baseline/Impact test för samtliga spelare inför säsongen 2018-2019. Testet är ett kompletterande hjärnfunktionstest som sedan en tid är standard i NHL och NFL.

För tre veckor sedan träffades Svensk Ishockeymedicins Förening med representanter från alla SHL-klubbar för att diskutera bland annat huvudskador. Frågan kom då upp om SHL ska använda testverktyget Impact-test, att använda som komplement till befintliga modeller och arbetsmetoder.Nu har SHL beslutat att genomföra sådana tester.

- Testet kompletterar SCAT 5 testet samt vårt arbete med att minska antalet huvudskador och vi är mycket glada över att kunna genomföra detta tillsammans med Sports Medicine i Umeå. Samtliga spelare ska vara testade innan seriestarten i september, kommenterar Johan Hemlin.

SHL lagen arbetar idag efter uppdaterade rutiner och modeller, till exempel SCAT 5 och Hjärntrappan, vad gäller arbetet med hjärnskakningar. Baseline/Impact testet kommer ger de medicinska teamen i klubbarna ytterligare ett redskap i sitt arbete samt även möjligheten att testa yngre spelare i juniorlagen.

I samband med att SHL laget testat genomför man dessutom testet med klubbens SDHL lag samt spelarna på NIU-gymnasiet.

- Att även kunna inkludera damspelarna samt juniorerna från J18 och J20 medför att vi intensifierar vårt arbete på bred front, avslutar Johan Hemlin.

Fakta:

"ImPACT” (Immediate Post-Concussion Assessment and Cognitive Testing) är det första, mest använda och mest vetenskapligt validerade datoriserade evalueringssystemet för hjärnskakningar.

Det går ut på att man mäter och dokumenterar en idrottares hjärnskakning genom ett test som görs på en dator.

ImPACT görs av spelarna före det att säsongen startar och innan spelaren har upplevt en hjärnskakning. Om en spelare ådrar sig en hjärnskakning genomför spelaren testet en andra gång och resultatet jämförs med det tidigare resultatet. Detta upprepas så att den medicinska personalen kan följa spelarens framsteg eller tillbakagång.

Testet delas upp i sex sektioner som mäter en mängd kognitiva händelser som minne, svarstid, problemlösning, matchning etc.

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2018/2019 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Mora IK, Rögle BK, Skellefteå AIK, Timrå IK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

Jörgen Lindgren lämnar som VD i SHL. Michael Marchal blir tillförordnad VD och SHL:s sportchef Johan Hemlin blir vice VD15.10.2018 13:03Pressmeddelande

Jörgen Lindgren lämnar idag anställningen som VD i Svenska Hockeyligan (SHL). Styrelsen har beslutat utse Michael Marchal som tillförordnad verkställande direktör. Samtidigt utses SHL:s sportchef Johan Hemlin som vice VD i SHL. Styrelsen inleder rekryteringsarbetet för en permanent VD vilket skall slutföras under vintern/våren 2019.

SHL och HockeyAllsvenskan bygger om sina domarorganisationer8.10.2018 13:07Pressmeddelande

SHL och Ulf Rönnmark har gemensamt kommit överens om att gå skilda vägar. SHL vill tacka Ulf för det arbete han gjort under många år i SHL som domare, marknadschef, domare och domarchef. Domarna kommer framöver att ingå i den sportsliga organisationen där Johan Hemlin, sportchef SHL, är ansvarig. För att stärka upp stöd och utveckling för domare och linjemän kommer fler funktioner tillsättas och rollen domarchef tas därmed bort. Som ny utvecklings- och huvuddomaransvarig anställs Tomas Thorsbrink. Tomas arbetar i dag som domarchef i Hockeyallsvenskan, där han gjort ett väldigt bra arbete. Att Tomas tar sig an SHL domarna är en naturlig utveckling och början på en tätare samverkan mellan SHL och Hockeyallsvenskan kring elitdomarverksamheten. - Vi väljer att bredda organisationen för att vara än mer närvarande och ute hos domarna för att coacha och utveckla deras enormt viktiga roll. Att göra det i samverkan med HockeyAllsvenskan gör också att synergierna blir mycket bättre i utvecklinge