SHL genomför Baseline/Impact test för samtliga spelare

SHL kommer att genomföra ett Baseline/Impact test för samtliga spelare inför säsongen 2018-2019. Testet är ett kompletterande hjärnfunktionstest som sedan en tid är standard i NHL och NFL.

För tre veckor sedan träffades Svensk Ishockeymedicins Förening med representanter från alla SHL-klubbar för att diskutera bland annat huvudskador. Frågan kom då upp om SHL ska använda testverktyget Impact-test, att använda som komplement till befintliga modeller och arbetsmetoder.Nu har SHL beslutat att genomföra sådana tester.

- Testet kompletterar SCAT 5 testet samt vårt arbete med att minska antalet huvudskador och vi är mycket glada över att kunna genomföra detta tillsammans med Sports Medicine i Umeå. Samtliga spelare ska vara testade innan seriestarten i september, kommenterar Johan Hemlin.

SHL lagen arbetar idag efter uppdaterade rutiner och modeller, till exempel SCAT 5 och Hjärntrappan, vad gäller arbetet med hjärnskakningar. Baseline/Impact testet kommer ger de medicinska teamen i klubbarna ytterligare ett redskap i sitt arbete samt även möjligheten att testa yngre spelare i juniorlagen.

I samband med att SHL laget testat genomför man dessutom testet med klubbens SDHL lag samt spelarna på NIU-gymnasiet.

- Att även kunna inkludera damspelarna samt juniorerna från J18 och J20 medför att vi intensifierar vårt arbete på bred front, avslutar Johan Hemlin.

Fakta:

"ImPACT” (Immediate Post-Concussion Assessment and Cognitive Testing) är det första, mest använda och mest vetenskapligt validerade datoriserade evalueringssystemet för hjärnskakningar.

Det går ut på att man mäter och dokumenterar en idrottares hjärnskakning genom ett test som görs på en dator.

ImPACT görs av spelarna före det att säsongen startar och innan spelaren har upplevt en hjärnskakning. Om en spelare ådrar sig en hjärnskakning genomför spelaren testet en andra gång och resultatet jämförs med det tidigare resultatet. Detta upprepas så att den medicinska personalen kan följa spelarens framsteg eller tillbakagång.

Testet delas upp i sex sektioner som mäter en mängd kognitiva händelser som minne, svarstid, problemlösning, matchning etc.

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2018/2019 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Mora IK, Rögle BK, Skellefteå AIK, Timrå IK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

Pressinbjudan till SHL:s upptaktsträff säsongen 2018/201914.8.2018 07:30Pressinbjudan

Datum: tisdagen den 4 september Tid: 09.30-14.30 Plats: Vasateatern, Vasagatan 19-21, Stockholm. Program 09.30 Registrering öppnar och förmiddagsfika serveras. 10.00 Insläpp 10.30 Programmet startar på scenen och leds av Björn Oldéen och Sanny Lindström. Direktsänds av C More och shl.se Ca 12.15 Tränarfotografering direkt när sändningen är slut. Därefter serveras lunchtallrik och tid för individuella intervjuer finns. 14.30 Dagen avslutas. Eftersom upptaktsträffen direktsänds ber vi representanter från media att respektera de utsatta tiderna och platserna för individuella intervjuer. Anmälan Sista anmälningsdag är den 31 augusti och anmälan görs här https://www.shl.se/upptaktstraff-2018-2019 https://www.shl.se/upptaktstraff-2018-2019 Varmt välkommen! Kontaktperson: Johanna Hemming-Hamberg, kommunikationschef SHL, 0720-50 51 60, johanna.hemming-hamberg@shl.se