SHL genomför Baseline/Impact test för samtliga spelare

SHL kommer att genomföra ett Baseline/Impact test för samtliga spelare inför säsongen 2018-2019. Testet är ett kompletterande hjärnfunktionstest som sedan en tid är standard i NHL och NFL.

För tre veckor sedan träffades Svensk Ishockeymedicins Förening med representanter från alla SHL-klubbar för att diskutera bland annat huvudskador. Frågan kom då upp om SHL ska använda testverktyget Impact-test, att använda som komplement till befintliga modeller och arbetsmetoder.Nu har SHL beslutat att genomföra sådana tester.

- Testet kompletterar SCAT 5 testet samt vårt arbete med att minska antalet huvudskador och vi är mycket glada över att kunna genomföra detta tillsammans med Sports Medicine i Umeå. Samtliga spelare ska vara testade innan seriestarten i september, kommenterar Johan Hemlin.

SHL lagen arbetar idag efter uppdaterade rutiner och modeller, till exempel SCAT 5 och Hjärntrappan, vad gäller arbetet med hjärnskakningar. Baseline/Impact testet kommer ger de medicinska teamen i klubbarna ytterligare ett redskap i sitt arbete samt även möjligheten att testa yngre spelare i juniorlagen.

I samband med att SHL laget testat genomför man dessutom testet med klubbens SDHL lag samt spelarna på NIU-gymnasiet.

- Att även kunna inkludera damspelarna samt juniorerna från J18 och J20 medför att vi intensifierar vårt arbete på bred front, avslutar Johan Hemlin.

Fakta:

"ImPACT” (Immediate Post-Concussion Assessment and Cognitive Testing) är det första, mest använda och mest vetenskapligt validerade datoriserade evalueringssystemet för hjärnskakningar.

Det går ut på att man mäter och dokumenterar en idrottares hjärnskakning genom ett test som görs på en dator.

ImPACT görs av spelarna före det att säsongen startar och innan spelaren har upplevt en hjärnskakning. Om en spelare ådrar sig en hjärnskakning genomför spelaren testet en andra gång och resultatet jämförs med det tidigare resultatet. Detta upprepas så att den medicinska personalen kan följa spelarens framsteg eller tillbakagång.

Testet delas upp i sex sektioner som mäter en mängd kognitiva händelser som minne, svarstid, problemlösning, matchning etc.

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2018/2019 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, IK Oskarshamn, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Rögle BK, Skellefteå AIK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

SHL och Svenska Ishockeyförbundet överens om ekonomisk ersättning för Damkronorna23.8.2019 08:59:00 CESTPressmeddelande

Idag har SHL och Svenska Ishockeyförbundet kommit överens om att fortsatt stärka förutsättningarna för spelarna i Damkronorna och svensk elitdamishockey. SHL:s styrelse har beslutat att säkerställa en ekonomisk ersättning för förlorad arbetsförtjänst i samband med landslagsuppdrag för Damkronorna med ett årligt belopp om max 400 000 kronor i tre år. Och att Svenska Ishockeyförbundet satsar de återstående pengarna från säsongen 2018/2019 på elitutvecklingen i svensk damishockey.

Pressinbjudan till SHL:s upptaktsträff säsongen 2019/2019.8.2019 14:23:55 CESTPressinbjudan

Datum: tisdagen den 10 september. Tid: 09.00-14.00. Plats: Quality Hotel Globe, Stockholm. 9:00 Registrering och kaffe. 9:30 Programmet på scenen börjar. Moderator Björn Oldeen, C More. - Säsongen 2019/20, läget i lagen. - Regelgenomgång med Tomas Thorsbrink, domarchef SHL. - Spelarnas säkerhet med Johan Hemlin, sportchef/vVD SHL, och Projekt nollvision hjärnskakningar, Morgan Johansson projektledare. Ca 11:30 Klubbrepresentanterna finns tillgängliga i foajén för intervjuer samt mingellunch. Tränarfotografering. 14:00 Slut. På plats under dagen är huvudtränare, lagkapten samt ytterligare spelare från varje klubb samt representanter från SHL. Eftersom upptaktsträffen direktsänds ber vi representanter från media att respektera de utsatta tiderna och platserna för individuella intervjuer. Anmälan Sista anmälningsdag är den 2 september och anmälan görs här https://www.shl.se/upptaktstraff-2019-2020 Varmt välkommen! Kontaktperson: Johanna Alba, projektledare PR & kommunikation SHL, 073-0651